Actueel

Dualhanded wedstrijdzeilen. “De stuurautomaat kan het beter”

07:59

Dualhanded

Sinds 2011 zeilen de Nederlanders Chris Revelman en Pascal Bakker dualhanded. Met J/122 Junique varen ze mee in de Noord-Europese wedstrijdtop. Recent voltooiden ze als eerste Nederlanders de Round Britain and Ireland Race. Zij weten als geen ander wat er komt kijken bij dualhanded zeilen. “De stuurautomaat is van levensbelang, de interpretatie van de weerssystemen bepaalt het eindresultaat.”

“Tien man in de reling, daar is deze boot voor ontworpen,” zegt Chris Revelman, eigenaar van Junique. We zitten in de kuip van de ruim tien jaar oude J/122, die is aangepast aan dualhanded zeilen; varen met twee personen. Chris is de eigenaar, maar hij vaart al zes jaar samen met Pascal Bakker. “De laatste paar jaar dat ik nog volledig bemand voer had ik een klein team dat altijd trouw aanwezig was, maar die laatste paar moest ik altijd achter de broek aan bellen om te vragen of ze wilden en ook écht zouden komen. Tja.” Pascal valt hem bij: “Zonder een vaste bemanning kom je nooit op topniveau. Toen ik op mijn eigen boot stopte met voltallige bemanning, vroeg Chris: ‘Hé, zullen we samen gaan varen?” Chris: “We kennen elkaar al ontzettend lang hoor. We hadden al behoorlijk veel potjes samen gevaren.”

Dualhanded populair

De afname van de fully crewed wedstrijden is in de rest van Nederland inmiddels goed te zien. “De competitie neemt toe, het worden er
steeds meer,” stelt Pascal. “Maar het slaat wel een beetje door. Doordat elk evenement iets wil met dualhanded, valt er zoveel te kiezen, dat je versnippering krijgt. Dan neemt het aantal deelnemers per wedstrijd weer af. Voordeel daarvan is wel dat het toegankelijker is
voor een grotere groep mensen. Er is een NK in Scheveningen, het zou mooi zijn als daar zowel zeilers van het IJsselmeer als zeilers uit Zeeland aan deelnemen.” Op het binnenwater neemt het aantal dualhanded zeilers toe; op zee lijkt dat minder. “De zee is toch een drempel voor veel bemanningen,” zegt Pascal. “De eisen voor boot en bemanning liggen tegenwoordig hoger. Denk aan een reddingsvlot, EHBO-cursus en survivaltraining. Dat is natuurlijk nodig voor de veiligheid, maar het werkt helaas ook drempelverhogend. En het is duur.” Desalniettemin beamen beide schippers dat het nodig is.

Zeilen 10/2018

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal over Chris en Pascal? Dat lees je in Zeilen 10/2018! Koop het nummer hier online of in de winkel.

Omslagfoto: Eric van den Bandt, Rick Tomlinson/RORC en Junique Raymarine Sailing Team
Tekst: Marinus van Sijdenborgh

Tags: , Last modified: 25 september 2018
Sluiten