Actueel

Interview: Backpackers zeilen zonder ervaring terug vanuit Australië

Jordy van der Voort (29) en Daniel Wiessing (23) zijn in deze lastige coronatijd ‘verzeild’ geraakt in Australië. Het plan is dat de twee backpackers terugkeren per boot. De heren hebben duizenden mijlen voor de boeg, maar geen van de twee heeft zeilervaring op de oceaan. Onlangs is Samara, een 47 voet Ferro Cement Ketch, de kant op gegaan voor een check van de romp. Ook wordt ze voorzien van nieuwe rigging. Als alles volgens plan verloopt, gooien de heren op 4 mei de trossen los. Zeilen sprak met Jordy en Daniel.

“Ik heb de boot voor een schijntje gekocht,” zegt Jordy. “Het was wel een gok, want ik heb de boot niet gezien voor ik de deal sloot. In Australië geldt de regel dat als je van staat verandert, je twee weken in quarantaine moet. Ik bevond me in Melbourne (Victoria) en de boot lag in Queensland. Ik had een week contact met de veilingmeester en in overleg met het thuisfront stelde ik hem vragen. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik tot de koop over moest gaan. Ik heb de boot in the blind gekocht.”

Slapen in de auto

Jordy is sinds vorig jaar mei in Australië en Daniel pas een maand. “Ik was hier een dag en toen ging alles in lockdown,” zegt Daniel. Toen heb ik een matras gekocht en ben ik in de kofferbak van mijn auto gaan geslapen. Ik had een oproep op Facebook geplaatst met de vraag wie mee terug wilde zeilen naar Nederland. Ik kreeg veel reacties. Onder andere van Jordy, hij had net deze boot gekocht. Een kwartier nadat hij voor het eerst aan boord van Samara was, arriveerde ik ook. Inmiddels zijn we twee weken samen aan boord en het gaat heel goed.” “We zijn dag in dag uit aan het klussen”, vertelt Jordy. “De rigging moet worden vernieuwd en motorisch moeten we wat veranderen. Bij een oceaanoversteek moet dat allemaal in orde zijn. Gelukkig ziet de romp er goed uit. Deze moeten we alleen voorzien van een laagje antifouling. Voorlopig zijn we niet van plan om Australië te verlaten. Dan lopen we onderweg misschien het risico dat we nergens meer kunnen aanleggen vanwege de situatie rondom corona en zonder provisie komen te zitten. We hopen dat tegen de tijd dat we meer noordelijk zijn, alles weer open is.”

Zeilervaring, maar niet op de oceaan

Daniel: “Ik heb vaak met mijn vader op de Kaag gezeild en we hebben eens een catamaran gehuurd nabij Mauritius.” Jordy: “De vriend van mijn moeder heeft een zeilboot. Daar gingen we geregeld weekendjes mee weg. Het verste waar we ooit zijn geweest is de Noordzee. We weten beiden hoe we moeten zeilen, maar oceanen doorkruizen is toch wat anders. Daar moeten we nog kennis over op doen voor we aan ons avontuur gaan beginnen. Voor de grote oversteken hopen we ervaren opstappers te vinden. De kleinere stukken kunnen we samen zeilen.”

Zoon van de bouwer

“We hebben een Instagrampagina aangemaakt en op een gegeven moment ontvingen we een berichtje van een meisje, Samara,” zegt Jordy. “Ze vertelde dat ze is vernoemd naar de boot. Zij is de kleindochter van de officiële bouwer. Haar vader heeft tien jaar op dit schip gewoond en kent hem van top tot teen. Samara vroeg of zij en haar familie nog even langs mochten komen voor de boot naar Europa zou vertrekken. Eenmaal aan boord stelde haar vader voor om een aantal dagtrips te gaan zeilen, zodat hij ons kan helpen de boot te leren kennen. Hij is een professionele zeiler en gaat ons instructie geven. We krijgen dus gewoon een opstartles van de zoon van de bouwer!”

‘Dit wordt een mooie dag’

Jordy: “Van de week stonden Daniel en ik ‘s morgens op en we keken elkaar aan en zeiden ‘dit wordt een mooie dag’. We waren bezig met klussen en een navigator bood ons aan om de beginselen uit te leggen. Niet veel later gaf iemand ons een paar blikken antifouling. Vervolgens was ik bezig met de motor, maar dat verliep niet volgens plan. De bouten draaiden door en daarmee ik ook… Iemand bood hulp aan, het bleek dat hij deze klus altijd als zijn werk had gedaan. ’s Avonds zaten Daniel en ik, zwart van de smeer, moegestreden aan dek een biertje te drinken. We zagen er tegenop om te gaan koken. Niet veel later komen onze buren twee borden eten brengen. Die dag was echt ongelooflijk…” “We gaan ervan uit dat we wel een jaar bezig zijn met de terugreis”, vertelt Daniel. “De heftige winden willen we ontwijken en juist zoveel mogelijk meepikken van de trade winds. We gaan omhoog richting het noorden van Australië en vervolgens met een lichte boog richting het westen naar Mauritius. Wat volgt zijn Madagaskar en Kaap de Goede Hoop. Om de juiste wind te blijven pakken zullen we doorvaren naar Brazilië en bovenlangs richting Nederland varen. Uiteindelijk zullen we blij zijn als we in Rotterdam aankomen.”

Volg hun avontuur

Wij zijn van mening dat het verhaal van Jordy en Daniel bijzonder is. We zullen je geregeld op de hoogte houden van hun avontuur. Volg de heren alvast op Instagram en binnenkort op Facebook!