Onderhoud & klussen

Onderhoud je gelcoat

Een korte samenvatting van de masterclass Professioneel Bootonderhoud

16:24

Onderhoud je gelcoat

Het is een klus(je) dat elk jaar weer op de agenda van iedere booteigenaar staat, leuk of niet; het onderhoud van je boot. Tijdens de afgelopen Hiswa te Water in Lelystad gaf RIWAX geïnteresseerden de mogelijkheid om dit karwei in elk geval een stuk professioneler aan te pakken met de masterclass Professioneel Bootonderhoud. Dit jaar was er opvallend veel interesse in het matteren van gelcoat, bijvoorbeeld om fenderkrassen of schades te verwijderen. Voor iedereen die de masterclass gemist heeft of de hoofdlijnen nog eens na wil lezen zet Riwax hier de belangrijkste stappen nog eens op een rij.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met:

Riwax logo

Gelcoat matteren

Je begint de behandeling van een gelcoat met een schuurmachine. Een excentrische machine met Sia waterproof matteerschijven, eigenlijk. Je begint je gelcoat echt te schuren. Hoe eng dat ook mag klinken. Zelfs een tweecomponenten laksysteem mag geschuurd worden. En ook daar zorgt zorgvuldig schuren voor een strak en glimmend eindresultaat.

Beschadigde gelcoat
Beschadigd en bekraste gelcoat

Je begint deze behandeling met het schuren van het bekraste deel van je boot met korrel 1000. Om dit achtereenvolgens te herhalen met korrel 2000, 3000 en eventueel nog met korrel 4000. Er ontstaat dan een doffe plek, maar dat is juist de bedoeling.

Met een roterende in toerental regelbare polijstmachine, een schapenvacht met een tussenschijf en een beetje RS02of RS04 is dit binnen no time weer op hoogglans te polijsten. Heb je een donkere boot? Behandel deze dan nog even na met RS06 Polish. Op die manier ontstaat er een mooie diepe glans en zijn eventuele hologrammen ook meteen verdwenen.

Gelcoat gepolijst met RS04
Gepolijst met RS04 en schapenvacht
Nagepolijst met RS06 en witte pad (hoogglans)
Nagepolijst met RS06 en witte pad (hoogglans)

Kalk verwijderen

Door de droge, warme en zonnige zomer ontstaat er dit jaar bovengemiddeld veel kalkaanslag. Zelfs een nieuwe lak of gelcoat voorkomt in dit soort omstandigheden niet dat kalk sneller zichtbaar is dan normaal. Op de Hiswa kwamen dan ook opvallend veel vragen over kalkverwijdering. Gelukkig is regelmatig de kalk verwijderen heel eenvoudig. Als je dat op de juiste manier doet uiteraard.

RS Surface Clean is een veilige, zure reiniger met een foamstand op de handsprayer. Hierdoor kun je de reiniger schuimend op het aangedane oppervlak spuiten zonder dat het naar beneden valt. Gebruik een zachte borstel (of een witte scotchbright bij hardnekkige kalk) en water om de kalk los te borstelen.

Vergeet na het borstelen niet om het restant goed af te spoelen met water. Dit is een stap die veel mensen overslaan, maar minstens net zo essentieel als het aanbrengen van de reiniger. RS Surface Clean is biologisch afbreekbaar en kan tijdens het vaarseizoen zonder problemen gebruikt worden.

11009-05 RS Surface Clean
RS Surface Clean

Heb je nog andere vragen over het overhoud van je boot? Riwax heeft een speciaal RS Nautic Line stappenplan opgesteld, waarmee (hopelijk) al je vragen beantwoord worden.

Foto’s: Riwax

Tags: Last modified: 8 september 2022
Sluiten