Duizenden zeilers krijgen de boot veilig bij de kant, ondanks dat ze er nooit les in hebben gehad. Motormanoeuvreren op een nieuwe boot, andermans boot of een huurboot kan dan spannend zijn. We vroegen bij een zeilschool naar hun methode en zetten de meest gebruikte manoeuvres stap voor stap op papier.
Voor dit artikel gebruiken we een recente Dehler 38, voorzien van vinkiel, enkel diepstekend roer, dubbel stuurwiel, optionele sterkere motor, sail- drive en stootlijst. De boot is voorzien van vier drijvende landvasten van anderhalf keer boot- lengte, twee van twee keer boxlengte en één (een slag dunnere) van drie keer bootlengte. De lijnen worden, door de verhuur, veel gebruikt en derhalve regelmatig vervangen.
BOX IN, bij alle windrichtingen, behalve bij harde wind of lagerwal
Deze methode gebruik je als de benodigde manoeuvreersnelheid je te hoog is om in één keer achteruit de box in te varen. Wanneer dat is, bepaal je zelf.
• Leg beide achterlandvasten klaar, in een ruime lus, met het ene
eind op de achterkikker, het andere om de achterste lier. (Is daar geen lier? Neem dan dat eind langs de kikker terug.) Leg ook de landvasten op het voorschip klaar.
• Leg de stootwillen klaar in het gangboord, zorg voor de juiste hoogte (!). Hang een balvormige stootwil op de hoek waar je als eerste wilt vastmaken. Plaats er bij voorkeur ook een op de andere hoek.
• Verken de straat met de box. Controleer de windrichting, eventuele zijsteigers, de kikkers op de wal en de aanwezigheid van stootwillen bij de buren.
• Neem zo veel mogelijk afstand tot de box om netjes achteruit aan te komen, minimaal twee tot drie bootlengtes. Is dat niet mogelijk, kom dan van de andere kant aan.
• Leg de boot stil aan de straatzijde tegenover de box, houd circa twee meter afstand van de boxpalen.
• Ga zitten met de gashendel in de ene hand en het stuurwiel in de andere. Vaar op manoeuvreersnelheid achteruit naar de box; houd het stuurwiel stevig vast. Speel met het gas om de snelheid te reguleren.
• Draai de boot achteruit de box in; stuur ’m tussen de palen door. Vaar je op manoeuvreersnelheid, dan volgt de neus vanzelf.
• Let op: staat de wind dwars op de box, dan kan het voorschip uit de bocht vliegen in de draai, als je met de wind mee vaart. Draai bij voorkeur tegen de wind in.
Zeilen 01/2021
Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Wil je weten wat je verder moet doen om netjes achteruit de box in te varen? Wat is beter voor- of achteruit inparkeren? Hoe vaar je een box uit? Hoe schiet je lijnen op? Kun je beter staan of zitten bij het motormanoeuvreren? En wat moet je weten over de steigeraanleg – en afvaart? Je leest het allemaal in Zeilen 01/2021! Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal.
Ook op video
We maakten ook video’s van de diverse manoeuvres. Die vind je op zeilen.nl/manoeuvreren.
Omslagfoto: Laurens Morel
Tekst: Marinus van Sijdenborgh de Jong
Beste Zeilen. Ik heb motor manoeuvreren geleerd bij Amorgos volgens CWO methode. Wat jullie doen lijkt er nog niet op. Is tranentrekkers. Graag correcte manieren leren of is dit om te blijven lachen in de haven. M.a. w. dit kunnen jullie niet maken. Hou als representatief blad leerstandaarden aan. Bij twijfel raadpleeg Amorgos.