Motor

Storingsdiagnose – rook bij de motor

08:00

In dit vijfde en laatste deel van de storingsdiagnose behandelen we rook bij de motor.

Rook bij de motor

Rook uit de uitlaat hoeft niet te duiden op een ernstig motorprobleem. Het hangt er echter vanaf wat de kleur van de rook is. Blauwe rook kan duiden op slijtage van essentiële motordelen. Zwarte rook zou het gevolg kunnen zijn van een defect in de brandstofinjectie, maar treedt ook op tijdens overbelasting (de bekende lijn in de schroef). Spierwitte rook is vaak het gevolg van een lekke koppakking.

Zwart

Zwarte rook kan duiden op:

  • Overbelasting
  • Defect in brandstofinjectie
  • Te hoge tegendruk in de uitlaat
  • Hoge temperatuur van de omgevingslucht
  • Verstopte inlaatluchttoevoer
  • (bv. vervuild luchtfilter)

Blauw

Blauwe rook kan duiden op:

  • Te hoge oliedruk
  • Versleten olie keerringen
  • Versleten klepgeleiders
  • Versleten of gebroken zuigerveer/-veren
  • Niet goed functionerende turbo (indien aanwezig)

Wit

Witte rook kan duiden op:

  • Water of lucht in de brandstof
  • Te weinig compressie
  • Defecte verstuiver(s)
  • Lekke koppakking
  • Gescheurde cilinderkop

Tekst: Alfred Boer, Jan Verschuur en Hennie ten Dam

Foto: Volvo Penta

Tags: Last modified: 19 maart 2021
Sluiten