Aan boord

Lieronderhoud

09:44

Zon, zout en zand zorgen voor slijtage, verweerde zeilen, verteerde rubberbootjes en andere ongemakken. Bij lieren is regelmatig onderhoud dé manier om problemen te voorkomen en het materiaal in topconditie te houden.

LieronderhoudBij ons aan boord krijgt elke lier eens in de paar maanden een grote beurt. We halen de lieren helemaal uit elkaar en ontvetten de afzonderlijke onderdelen met wasbenzine of gewone benzine. Daarna drogen we de losse elementen met een schone, niet pluizende, doek. Zorg ervoor dat er géén zand of vuil in de tandwielen en de trommel achterblijven!

Eenmaal schoon wordt elk onderdeeltje zorgvuldig opnieuw ingevet. Belangrijk daarbij is dat het gebruikte vet van goede kwaliteit is: het moet waterbestendig zijn, bestand zijn tegen hoge druk, tegen zout kunnen en mooi soepel zijn. Het meest geschikt is speciaal lierenvet, dat bij watersportwinkels en lierfabrikanten te krijgen is. Een ‘multipurpose’ vet van hoge kwaliteit kan ook.

Als alles is gesmeerd kan de lier weer in elkaar worden gezet en worden bevestigd op het dek. Hij zal voelbaar soepeler draaien. Hoe regelmatiger de lieren worden onderhouden, hoe soepeler ze werken en hoe kleiner de kans op corrosie daar waar aluminium en rvs samenkomen. Een goed moment voor een smeerbeurt is na een lan- gere tocht en voordat de boot een tijd zal stilliggen. Rust roest – of corrodeert. Als wij niet varen, zijn onze lieren afgedekt met zelfgemaakte lierhoezen om ze te beschermen tegen zand, zon en regen. Dat scheelt aanmerkelijk.

Tags: , , Last modified: 18 maart 2021
Sluiten