Twaalf Zeilen-lezers hebben sinds begin van dit vaarseizoen verschillende soorten droogtoiletten aan boord. Met het oog op de verzegelingsplicht (die per 1 januari 2026 ingaat) verzamelen wij gebruikerservaringen van dit watervrije alternatief op het traditionele boordtoilet. Deze aflevering: hoe zit het met nare luchtjes? Het blijkt dat dat vooral afhankelijk is van de aanwezige ventilatie.
Veel deelnemers hebben het toilet eerst zo simpel mogelijk geïnstalleerd, om daarna al doende uit te vinden of er nog aanvullingen of verbeteringen nodig zijn. Dat gold ook voor de ventilatie van de toiletpot zelf, die best wat voeten in de aarde heeft, zoals verderop toegelicht. Dus de eerste vraag die al snel werd beantwoord: Stinkt het toilet zonder in- of aangebouwde ventilator?
Stank zonder ventilator? | Deelnemers |
Nee | 2 |
Nee, zolang er een luikje open kan | 2 |
Ja | 6 |
De “ja” werd door een aantal deelnemers genuanceerd, van “weinig tot matig,” tot “niet erg, maar toch een weeïg geurtje.” Of je je daar lekker bij voelt zal per persoon verschillen, en hangt ook vast af van wat je gewend was met je oude toiletinstallatie. Eén deelnemer ondervangt dit probleem door direct na een grote boodschap de zak dicht te knopen en te vervangen. Een ander is tevreden met een ventilator die de hele toiletruimte afzuigt. Het luchtje was voor alle andere deelnemers, die dat niet al direct hadden gedaan, reden om een ventilator op de pot aan te sluiten.
Het basisprincipe
Die ventilatie dient een dubbel doel. Het meest voor de hand liggend is het direct afzuigen van nare geurtjes uit de pot voordat deze zich door het interieur kunnen verspreiden. Het tweede is om, samen met het eventuele strooisel, de inhoud van de pot te drogen. Eenmaal droog geuren keutels nauwelijks. Los van het scheiden van de grote en kleine boodschap is dat het basis principe van het droogtoilet. Maar om dat te realiseren is soms best een uitdaging. Er moet een buis of dikke slang vanaf het toilet door de boot, naar een plek waar de lucht er wel uit kan maar het water er niet in. Dat vraagt om een (extra) doradebox op het kajuitdak, of een al beschikbaar alternatief zoals een ankerluik of bakskist met ventilatie.
Deze klus blijkt zeker de moeite waard. Van de acht boten met een ventilatie op de pot zijn er zeven tevreden over het effect daarvan. Bij vijf van die boten draait de ventilator continu of in elk geval wanneer er iemand aan boord is. Bij de andere drie draait de ventilator slechts tijdelijk na het toiletbezoek. Misschien dat verder onderzoek naar de verschillende installaties en het uitwisselen van ervaringen op kan helderen waarom één deelnemer ook met ventilatie stank rapporteert.
Optimalisatie
Ook is er bij een enkeling nog wel wat te optimaliseren aan de luchtuitlaat. Deze deelnemer schrijft: “Bij aandewindse koersen boven windkracht vijf werkt de ventilatie niet goed meer. Ook bij een zware storm in de haven is de onderdruk onvoldoende.” Verder blijken sommige ventilatoren best wat herrie te maken, dus de wens voor een toerentalregelaar scoort hoog in de lijst met aanpassingen.
Het is duidelijk dat er bij het overstappen naar een droogtoilet met ventilatie wat meer te doen is dan ‘oude pot er uit, nieuwe pot er in’. Om dat enigszins te relativeren: Ook de installatie van een pomptoilet, al dan niet met vuilwatertank is een klusproject op zich. Het grootste verschil is dat de kennis voor installatie en gebruik van een droogtoilet aan boord wat minder wijdverspreid is. Die kennis hopen we zo met 12 droogtoilet-pioniers op te bouwen en te delen, zodat iedereen een goed geïnformeerde keus kan maken voor zijn eigen boot-toilet-van-de-toekomst. Wat het voorkomen van luchtjes betreft zijn we al weer wat wijzer.
Tags: droogtoiletten Last modified: 25 september 2023
Hoe voorkom je dat je buurboot in de haven last krijgt van jouw luchtjes en ventilatorgeluiden?
Ik heb al jaren een zelf bouw droog toilet en heb geen last van luchtjes binnen . Bij mij gaat er enn 38 mm slang van de doos via een kleine vrij stille computer fan door het dak nabij de mast. En dan ruim 3 meter langs de mast omhoog . Bovenop zit een oud potje omgekeerd op de slang. Geen enkel last van enig druppel die daardoor naar binnen komt.
In Bal (Besluit activiteiten leefomgeving) wordt geen woord gerept over verzegeling. Sterker nog urine mag geloosd worden. Uitsluitend feodale stoffen(grote boodschap) moet opgevangen worden. Tijdens de toiletten dit opvangen in een plastic zakje en klaar is Kees.
Vriendelijke groet Hans Douwes
Wanneer wordt de burger eindelijk eens flink en maakt collectie een dikke vinger naar de politieke onbenullen.
Mij advies; collectief de verzegeling verwijderen en je verzetten tegen controles(huisvrede breuk)
Wanneer de overheid WC afval in openwater een probleem vindt prima, verplicht dan de havens op elke stijger een afzuigpunt te maken.
Nu krijg je een blauwe vlag wanneer je iets verbiedt. Je hoeft geen voorziening te hebben.
We moeten niet accepteren dat we als individu het probleem moeten oplossen
Ronny vd Maaten
Fecalestof
Wel eens de rondvaartboten gezien die vanaf de Ketelmeer het Ijsselmeer op varen. Meestal richting Amsterdam. Die mogen dan lozen en trekken dan van de ketelbrug tot de sluis een joekel van een bruin spoor dat ook nog eens lekker meurt. Ook als is de boot al lang langs geweest je herkent het nog met je neus en op zicht.
Dat mag wel want op het ijsselmeer mogen ze dat doen.
Ga voorlopig helemaal niets doen, heb al veel te veel geld uitgegeven aan inbouwen vuilwatertanks. Voor de grote boodschap gebruik je 9 van de 10 keer het haventoilet. Hoeveel keer per jaar zul je die drol over boord zetten? 3 keer? 5 keer?
Dit gaat helemaal nergens over.
Geachte redactie,
Ik ben het met Dhr Ronny vd Maten , Jan en Martin eens waar hebben wij het eigenlijk over , dit idee is weer eens opgeworpen door een ambtenaar die zelf waarschijnlijk geen water sporter is maar die een hekel aan bootjes heeft. Laat deze ambtenaar eerst eens regels maken voor de binnenvaart
Ach ja, ik heb het gedaan omdat ik de wc toch moest vervangen. En ik geen vuilwatertank had. Tenslotte geeft het me een goed gevoel geen drollen in het water te hoeven lozen. Dus als je toch moet gaan renoveren, dat lijkt me het logische moment om over te stappen
Onnodige regeldwang, helemaal eens met de stelling van Jan.
Voor de binnenvaart gelden ten aanzien hiervan geen regels. Op een riviercruiser zitten tegenwoordig 300 personen, deze lozen gewoon op hetzelfde Veersemeer dan ik. In één tochtje meer dan ik op een heel jaar. Bovendien loos ik soms mijn vuilwatertank alleen varend en niet bij de eilanden of in havens.
Eerst de echte vervuilers aanpakken kom dan maar eens terug naar de pleziervaart. Hetzelfde geld nog steeds voor de antifoulings. Op een niet nader te noemen werf wordt soms 40 tot 80 ton !! op een schip gespoten. dat mag omdat ze zogenaamd in de territoriale wateren varen. Maar in Nederland is geen meter kade onbezet en daar liggen ze zoals de binnenvaart gewoon koper af te geven. Met Rijksvaartuigen als ons voorbeeld.
Op mijn 50 jaar oude Trintella III heb ik geen plek voor een droogtoilet en ook niet voor een vuilwatertank. Een overgangsperiode helpt daarbij niet. Aan nieuwe schepen mag je eisen stellen en grote vervuilers ook. De wetgever heeft ons met een gedrocht van een uitvoering middels verzegeling opgezadeld, die veel weerstand gaat opleveren. Zie ons lopen over de steiger met plastic zakken met stront nadat we elkaar eerst hebben uitgerookt. Hoe goed is dat voor het milieu? Mijn vrouw wil vast niet meer mee.
Ik heb eenJakon ll van 1973
Had er een toilet in gebouwd tot er controlen kwam en werd de poepdoos verzegeld heb nu een verplaatsbaar droogtoilet mer luier en bevalt goed en omdat ik alleen zeil en voor anker lig op het Ketelmeer gaat gewoon men kont overboord, want je keutels in een plastic zak is ook geen oplossing vind ik.
Er is gewoon geen ruimte op deze schepen.
Ik heb eenJakon ll van 1973
Had er een toilet in gebouwd tot er controlen kwam en werd de poepdoos verzegeld heb nu een verplaatsbaar droogtoilet mer luier en bevalt goed en omdat ik alleen zeil en voor anker lig op het Ketelmeer gaat gewoon men kont overboord, want je keutels in een plastic zak is ook geen oplossing vind ik.
Er is gewoon geen ruimte op deze schepen.
Het aanleggen van een vuilwatertank op een bestaand jacht is een drama, dus hebben ook wij daar niet voor gekozen. Het lijkt me sterk dat je geen ruimte hebt op je Trintella 3A voor een droogtoilet, als je het zelf bouwt. Op onze Nicholson 48 Heerenleed uit 1979 hebben we dat gedaan, er is geen stankoverlast en de urine wordt overboord gepompt.
Ik ben het verder volkomen met je eens dat het absurd is dat alleen jachten met het probleem worden opgezadeld, en dat je gewoon mag lozen als je het maar in het groot doet.
Natuurlijk is die wet een gedrocht, duidelijk uit de koker van mensen die geen idee hebben van watersport. En de rechtsongelijkheid die de overheid kennelijk wel okee vindt, zodat je wél mag lozen als je het maar in het groot doet, is natuurlijk een gotspe. Daar zou in elk geval naar gekeken moeten worden door de regeerders, want zoiets krijg je niet uitgelegd.
Maar wij hebben aan boord van Heerenleed (zie het artikel in de Zeilen nummer 7 2023) twee droogtoiletten aangelegd die hun werk prima doen. Dat kwam goed uit, want deze zomer waren we op de Oostzee waar je helemaal niets meer mag lozen. En eerlijk gezegd, we vinden het super dat we zonder gêne in een haven onze eigen toiletten kunnen gebruiken.
Kijk eens naar een Cactus -wc. Op het bestaande RM toilet haal je de bril eraf en monteer je de Cactus-bril er op daar komt dan een losse ronde zak met deksel in hier doe je de grote boodschap in met een poederzakje wat er bij geleverd wordt, strooi dit over je drol, deksel er op aandrukken, til de Cactus-bril omhoog haal de zak met deksel eruit, De zak met stront kun je deponeren in de GFT container. 2 jaar geleden aangeschaft prijs van de bril was € 129,00.
Geen dure aanschaf droog toilet , je kunt je bestaande RM pot gewoon laten staan en gebruiken zonder de zak met voor de urine
6hyh23