Goed nieuws voor de liefhebbers van Victoire en Breehorn. De Breehorn-werf in Woudsend, bouwer van comfortabele zeegaande toerjachten, is begonnen met de bouw van een 31-voeter op basis van de mallen van de Victoire 933. De Breehorn 31 wordt uitgerust met een balansroer en ook de dek-rompverbinding wordt aangepast.
Keus voor bestaand ontwerp
De keus voor de Victoire-mallen is om meerdere redenen logisch, zegt Lars van den Berg, eigenaar van Breehorn. “Allereerst is er een tiental klanten die nu met een Breehorn 37 varen, maar daarvoor een Victoire 933 hadden. Verder bleek ook dat meerdere geïnteresseerden de 37 net iets te duur vonden, maar wel graag een Breehorn wilden.”
De keus voor een bestaand ontwerp was scheelt aanzienlijk in de kosten. “Je kunt natuurlijk op alles besparen. Op de motor, het houtwerk, de zeilen. Maar ja, dat doe je niet. Dan maar op het casco zoals de massaproducenten doen? Nee, dan zoek je andere mogelijkheden om te blijven doen waar je goed in bent; semi-custom jachten bouwen. Was het ontwerp nieuw geweest, dan zie je dat terug in de verkoopprijs. Met, zeg twintig verkochte boten per jaar, zou de 31 zomaar 10.000 euro meer hebben gekost.” De Breehorn 31 is verkrijgbaar vanaf 119.500 euro.
Veranderingen
“Ik trek één boot uit de oude mal. Die ga ik een beetje verbouwen en daar maak ik dan weer een nieuwe mal van”, zegt Van den Berg. “De grootste verandering is misschien wel de dek-rompverbinding. Bij de Victoire 933 lag die achter de stootlijst. Wij trekken die verder naar boven. Verder wordt ook het roer aangepast; er komt een balansroer onder. De scheg gaat er dus ook af en we zorgen dat de rest van het onderwaterschip ook strookt met het nieuwe roer.” Verder wil Van den Berg de romp boven de waterlijn in sandwich bouwen. “De Victoire werd niet op die manier gebouwd en om te kijken of dat qua dikte past moet eerst de binnenschaal af zijn. De mal daarvoor wordt op dit moment in de gelcoat gezet.”
De eerste Breehorn 31 loopt naar verwachting nog voor de zomer van stapel.
Specificaties Breehorn 31
Lengte over alles (loa): 9,65 m
Lengte waterlijn (lwl): 7,60 m
Breedte: 2,95 m
Diepgang: 1,80 of 1,30 m
Waterverplaatsing: 4,4 m3
Ballastgewicht: 1950 kg
Zeiloppervlak: 52 m2
Last modified: 28 april 2021
Breehorn, Breehorn, waarom doe je dit?? Een verouderd ontwerp t.o.v. de huidige generatie gaan opleuken is zonde, ook voor je imago. Mijn advies zou zijn om juist te gaan moderniseren, zoals C-Yacht nu probeert of Winner doet. Er komt een nieuwe generatie zeilers aan die hogere eisen qua comfort en snelheid heeft.
Mijn vraag is of Dick Koopmans betrokken is geweest bij de veranderingen.
Vervolgens: wat is het effect van het niet toepassen van een scheg voor het roer? Wordt de koersstabiliteit dan niet aangetast, m.a.w. wordt het een zenuwachtig schip meer geschikt voor wedstrijdzeilers dan voor toerzeilers?
Ik heb de Breehorn 31 pas gezien. Mooi klassiek, met een kwaliteit en liefde voor de boot die je nu bijna niet meer ziet en met een werf waar alle Breehorn eigenaren bijzonder tevreden over zijn. Voor mij een fraaie optie in het tijdperk van lelijke badkuipen.