Drie zeiljachten zijn genomineerd voor de titel Boot van het Jaar 2022. De Hiswa te Water-organisatie heeft de verkiezing onder zijn hoede en de prijzen worden dan ook uitgereikt op de Hiswa te Water die begin september plaatsvindt in de Bataviahaven in Lelystad. Bij de verkiezing staan boten, botenbouwers en botenleveranciers in Nederland centraal. Ook wordt elk jaar een oeuvreprijs uitgereikt aan iemand wiens werk bepalend is of is geweest voor de Nederlandse watersport.
Genomineerden
Voor de Boot van het Jaar 2022-verkiezing zijn in voor de Zeilboot Innovatie Award genomineerd:
Jeanneau Sun Odyssey 380
De volumineuze lijn van de Franse Jeanneau-werf doorgezet naar een grote middenmaat in de serie: 36 voet (ook al heet het model ’38o’). Een van de grootste seriejachten die je af werf kunt laten uitvoeren met klapkiel en die dan dus ook kan droogvallen. In het gangboord kun je zonder drempels of opstapjes volledig rondlopen en de dekinrichting is zo eenvoudig en comfortabel mogelijk uitgevoerd. Dankzij het volumineuze pad dat Jeanneau is ingeslagen, kan er in de eigenaarshut in de punt gewoon een rechthoekig bed worden neergezet. Meer informatie op jeanneau-zeiljachten.nl.
Solaris 40
Krachtige rompvorm, lage opbouw en een nadrukkelijk subtiel uiterlijk. Dat is kenmerkend voor de superjachtallures van de Italiaanse Solaris 40. Gebouwd als stijlvolle snelle zeiler, zonder extreem of Spartaans tintje; voorzien van een ruim interieur voor een zo comfortabel mogelijke tocht. Benedendeks voorzien van alle luxe en comfort zonder overdaad. Standaard met een diepstekende kiel voor betere aandewindse eigenschappen en een groot zeildragend vermogen en op strategische plaatsen voorzien van koolstofvezel. Meer informatie op messink.nl.
Vaan R4
Een toercatamaran voor zeilers, gestoeld op een gerecycled en recyclebaar concept; dat is de Vaan R4. Deze aluminium catamaran van Nederlandse bodem is standaard uitgerust met elektromotoren en zonnepanelen en kan naar wens ook energie terugwinnen onder zeil, via de schroef. De boot is grotendeels gemaakt van gerecyclede materialen en is, mocht hij ooit aan het einde van zijn leven zijn, vrijwel volledig recyclebaar. Wat betreft uiterlijk is de R4 strak, modern en vooral minimalistisch uitgevoerd. Zo lopen vallen en trimlijnen onderdeks naar de twee centrale (elektrische) lieren op het achterdek. Sturen doe je gewoon aan de hoge kant achterop de boot, wat het zeilgevoel van een monohull zou moeten benaderen. Het interieur kan grotendeels naar wens worden uitgevoerd. Kijk voor meer informatie op vaan.yachts.
Jury
Aan de hand van de nominaties worden voorafgaand aan de Hiswa te Water testvaarten uitgevoerd, naar aanleiding waarvan de jury de uiteindelijke winnaars bepaalt. De jury bestaat uit diverse journalisten en vaklieden uit de watersport. Voor Zeilen heeft testredacteur Marinus van Sijdenborgh de Jong zitting in de jury.
Genomineerden zonder zeil
Het spreekt voor zich dat Zeilen zich in de verkiezing alleen bezighoudt met de voor zeilers relevante awards. Dat maakt het resultaat van de andere categorieën er niet minder om. Naast de Zeilboot Innovatie Award worden ook uitgereikt: Startup Award, Motorboot innovatie award, Sloepen en tenders innovatie award. Voor de volledig lijst genomineerde boten, ook zonder zeil, kijk je op bootvanhetjaar.nu.
Tags: hiswa te water Last modified: 25 augustus 2022
Dikke opgeblazen bakken met stuurwieltjes en ze lijken allemaal op elkaar. Dát zijn de zogenaamde “boten van het jaar”.
Wat is er mis met het 28 tot 33 voeter gamma? O ja ik weet het al, ze zijn teveel gemaakt om mee te zeilen…