Boten

Gevleugelde Mini 6.50

13:46

Lalou en Quentin

Lalou Roucayrol (l) en Quentin Vlaminck

De 23-jarige solozeiler Quentin Vlaminck heeft op vele vlakken de primeur met zijn spiksplinternieuwe proto Arkema. De Mini 6.50 is gebouwd van recyclebare grondstoffen, heeft verstelbare foils en is uitgerust met een tweedelig vleugelzeil. Daarnaast is het racemonster voorzien van een stompe (schouw)boeg, een enorme uitschuifbare koolstofvezel boegspriet, opklapbare roeren en een flinke zeeg.

“Sinds het einde van de vorige Transat ben ik non-stop op de werf geweest. Doordat ik ook bij het ontwerp en de bouw van de boot aanwezig was, ken ik ieder hoekje en gaatje van de boot”, zegt Vlaminck. “Ik heb nog nooit met foils gezeild, dus ik zal me voor de volle 100 procent moeten focussen op de boot en het varen erop.”

De boot is onderdeel van Team Arkema Lalou Multi, dat onder leiding staat van Lalou Roucayrol, die zeilt op de Multi 50 Arkema.

Arkema Mini 900Efficiënter dan andere

Toegegeven, niet alles valt onder de primeurs. Zo werden onder de proto van de Zwitser Simon Koster (nummer 888), bijvoorbeeld ook al foils gezet. Toen was het echter nog niet toegestaan om ze buiten de breedte van de romp uit te laten steken. Die regel is gewijzigd, waardoor Arkema de – veel efficiëntere – naar buiten geplaatste foils kan gebruiken. Arkema gaat nog een stap verder door de vleugel niet te beperken tot in- en uitschuiven, maar ook verstelbaar te maken door middel van een scharnierpunt in de romp.

Vleugelzeil

Het grootzeil van de boot bestaat uit twee verticale delen, die afzonderlijk van elkaar kunnen worden getrimd, als ware het een vliegtuigvleugel. De voorkant van het zeil is om de mast heen gemodelleerd voor een optimale stroming van de wind in het zeil. Een van de grootste uitdagingen in tuigconstructie was het reefbaar maken van het grootzeil.

Recyclebaar

De onderzoeksafdeling van Arkema was voor de Multi 50 al in de weer geweest met recyclebare grondstoffen. De opgedane kennis is ook gebruikt om de Mini te kunnen bouwen. In plaats van koolstofvezel met polyester- of epoxyhars (beide thermoharders) is voor de bouw van de koolstof boot een thermoplastische hars met de merknaam Elium gebruikt. De eigenschappen van een thermoplast (het wordt zacht of vloeibaar bij hogere temperaturen) maken het mogelijk de boot te kunnen recyclen.

Ontwerp: Romaric Neyhousser
Lengte: 6,50 m
Lengte waterlijn: 5,60
Breedte: 3,00 m
Diepgang 2,00 m
Zeiloppervlak aan de wind: 44 m2
Zeiloppervlak voor de wind: 107 m2
Hoogte boven waterlijn 11,40 m
Waterverplaatsing leeg: 0,8 m3
Ballastgewicht (zwenkkiel): 350 kg

Foto’s: Vincent Olivaud/Team Arkema Lalou Multi

Tags: , Last modified: 16 maart 2021
Sluiten