Drie Volvo Ocean Race-teams kregen vandaag strafpunten voor het overtreden van zeilregels tijdens de zevende etappe. De onafhankelijke, door de internationale zeilfederatie (ISAF) aangewezen jury legde deze straffen op tijdens de zitting in het Portugese Lissabon. Team Brunel stijgt hiermee naar een tweede plek in het algemeen klassement.
Team SCA, Dongfeng Race Team en MAPFRE gaven allemaal toe dat ze in de verkeersscheidingszones (TSS) de verkeerde kant op waren gevaren. Daarvoor zijn alle drie de teams met een punt gestraft, die bij hun totaalscore is opgeteld. Team SCA kreeg bovendien een extra strafpunt, omdat het in een exclusion zone was gezeild. In de Volvo Ocean Race geldt het zogenoemde ‘low-point’ scoringssysteem: degene met de laagste score wint. Bekijk de uitspraken van de jury in het Noticeboard.
Verschuivingen in het klassement
Deze beslissing betekent dat Dongfeng Race Team verder achterop raakt ten opzichte van klassementsleider Abu Dhabi Ocean Racing. Dongfeng Race Team heeft nu een achterstand van zes punten met nog twee etappes te gaan.
Dat brengt het Chinese team op dezelfde stand (22 punten) als het Nederlandse Team Brunel. Aangezien Bekking en zijn bemanning hoger in het klassement van de havenraces staan, nemen zij nu de tweede plaats in het algemeen klassement voor de Volvo Ocean Race trophy over.
MAPFRE valt terug tot 27 punten, even veel als Team Alvimedica. Het Turks-Amerikaanse team schuift daardoor op naar de vierde plek, vanwege eveneens een betere klassering in de havenraces.
Bekentenis
De drie teams gaven tijdens de zitting hun overtredingen toe. In hun verweer zeiden ze wel dat er verwarring bestond over hoe duidelijk de TSS-zones waren gemarkeerd en over de hoek die boten erin mochten zeilen.
“Dit gaf ons geen voordeel, het was een eerlijke fout”, zei Team SCA-schipper Sam Davies tegen de jury. “Op dat moment was er geen scheepvaart in de buurt, dus er was geen veiligheidsissue.”
Getuigen
Eerder kreeg de jury bewijs van Race Director Jack Lloyd, die vertelde dat de overtredingen vroeg in de etappe van 2800 mijl van Newport naar Lissabon plaatsvonden. Ze werden gespot door het personeel van Race Control en bevestigd door de log- en positiegegevens van de boten, die door de bemanningen zelf zijn toegestuurd.
De getuigen van zowel MAPFRE als Dongfeng Race Team gaven te kennen dat de recent uitgebrachte richtlijnen voor het zeilen in TSS-zones verwarrend zijn voor de zeilers. Zij pleitten voor verbeteringen om bemanningen in de toekomst beter te helpen bij het voorkomen van onbedoelde schendingen van de zeilregels.
Ondanks de uitspraken in deze zitting van vandaag, is de race verre van beslist. Dankzij de comeback van Team Vestas Wind is de vloot weer op volle sterkte voor de twee laatste etappes. Dat geeft de achtervolgers op weg naar de eindstreep in Göteborg meer kans om in te lopen op Abu Dhabi Ocean Racing.
De achtste etappe van 647 mijl van Lissabon naar Lorient start op zondag 7 juni 2015.
Last modified: 20 mei 2021