The Ocean Race

Eerste schade VOR-vloot door storm

16:42

Wind
Leg 3, Cape Town to Melbourne, day 04, on board Brunel, Alberto Bolzan at the helm, Kyle Langford at the aft pedestal, in the background Carlo Huisman and Bouwe Bekking. Photo by Ugo Fonolla/Volvo Ocean Race. 13 December, 2017.

De Volvo Ocean Race-vloot heeft een zware nacht achter de rug met veel wind – tussen de 30 en 40 knopen – met windvlagen tot wel 53 knopen. De zeven VO65’s varen in een lagedrukgebied. Deze depressie heeft de afgelopen etmaal gezorgd voor harde windstoten en hoge golven. De teams zullen de komende 24 uur nog te maken hebben met dit lagedrukgebied.

Met het opkomen van de zon is de storm nog niet geweken. Het waait tussen de 25 en 35 knopen, maar het zeilen in daglicht maakt het makkelijker. Turn The Tide on Plastic (TTOP) vaart 240 mijl ten noorden van het zuidelijk gepositioneerde Dongfeng Race Team. Dit team vaart 16 mijl ten noorden van het verboden gebied. Deze virtuele grens zorgt er voor dat de vloot vrij blijft van de potentiële ijsvelden rond Antarctica.

Schade

De depressie heeft een eerste ‘slachtoffer’ geëist. Team AkzoNobel heeft schade opgelopen aan de mastrail van het grootzeil, waardoor de snelheid beperkt bleef. De rail is in tweeën gebroken, waardoor het team nu verder zeilt op alleen de voorzeilen. Volgens Team AkzoNobel is er niemand gewond geraakt en is de situatie aan boord onder controle.

Snelste route

Wind

De storm begint aan boord van TTOP (c) Jeremie Lecaudey/Volvo Ocean Race

Volgens de race-experts voert de snelste route de deelnemers vlak langs het verboden gebied. Dit is de middenweg tussen de kortste route naar Melbourne en de hoogste snelheid. Het is de kunst om de juiste balans te vinden tussen hoge snelheid, het heel houden van het materiaal en het heel houden van het team.

Varen op de stormwind

Om de juiste balans te vinden tussen snelheid en veiligheid is het van belang dat de boten zich juist positioneren. De navigators staan voor strategische keuzes. Ten eerste willen ze niet te dicht bij de kern van de depressie komen. Hier bevindt zich de meeste wind en zijn de hoogste golven. Met name die golfslag kan grote problemen opleveren voor het materiaal. Daarnaast is het strategisch niet handig om ver naar het noorden te varen. Daar is minder wind, waardoor de boot kan vertragen. Ver naar het zuiden varen is ook geen optie vanwege het verboden gebied. Om buiten het verboden gebied te blijven, zullen de boten die zuidelijker liggen, een hogere koers moeten varen. Met hoge golven en harde wind kan dat voor problemen zorgen. De gulden middenweg lijkt dus: blijven gijpen om de kortste route te kunnen varen.

 

Tracker

Hoe brengen de deelnemers het er vanaf? Je volgt het via de Volvo Ocean Race-tracker.

 

Omslagfoto: Ugo Fonolla/Volvo Ocean Race

Last modified: 20 mei 2021
Sluiten