Een van de grootste zeilevenementen is het jaarlijkse Skûtsjesilen in Friesland. Opgedeeld in de SKS (waarin altijd dezelfde boten en teams meedoen) en de IFKS (waarvoor iedereen met een Skûtsje zich kan aanmelden) gleden de platbodems weer over de Friesche meren. Het was zeker geen onbewogen seizoen. Een aantal hoogte- en dieptepunten.
SKS
Er was dit jaar consternatie in landelijke media over de aanpassingen die sommige teams doen aan hun boten. NRC schreef erover en bij Spijkers met Koppen zaten twee Friesche heren tegenover elkaar om te praten over het ontknikken van de voormalige vrachtschepen. Het team uit Grou was er vorig jaar mee begonnen en werd kampioen, waarna anderen boten dit jaar ook voor tonnen zijn ‘ontknikt’. Tegenstanders vinden dat de skûtsjes zoveel mogelijk hetzelfde moeten blijven zoals ze waren maar de sporters willen hun boot liever sneller laten zeilen.
Bij de IFKS speelt dat minder omdat de zeilformule daar anders is. Voor volgend jaar zijn ze bezig om het ontknikken van de boten te verbieden ter bevordering van de wedstrijdsport. Niet om de boten traditioneel te houden, maar om het eerlijker te maken.
Recordaantal protesten?
Tijdens de wedstrijd in Stavoren staat er veel wind en golfslag. Niet alle skûtsjes komen er onbeschadigd doorheen, waardoor de schippers aan het eind van de dag een heleboel protesten indienen. Het leek op een recordaantal, maar dat is uiteindelijk niet zo. De schippers moesten zonder uitslag naar bed omdat het de wedstrijdleiding niet lukt alle protesten op een dag te behandelen. Bekijk hieronder het skûtsjejournaal van Omroep Friesland over de wedstrijddag in Stavoren, met de aanvaringen:
Grou winnaar
Uiteindelijk is het Grou’ster skûtsje met de winst naar huis. Schipper Douwe Visser is al voor de laatste wedstrijd is begonnen voor de achtste keer kampioen.
IFKS
Ook bij de open kampioenschappen, die zaterdag eindigden in een zinderende slotdag, was het een bewogen editie. De eerste dag van de week werden wedstrijden afgeblazen door gebrek aan wind, de rest van de week door een teveel. Tot frustratie van de zeilers, die soms lang op het water moesten wachten om uiteindelijke toch te horen te krijgen dat de wedstrijd die dag niet meer door ging. “Het was het kampioenschap van het wachten,” zegt de woordvoerder aan de telefoon. “De wedstrijdleiding heeft er alles aan gedaan om zoveel mogelijk door te laten gaan.”
Zwaargewonde
Bij een incident op het Tjeukemeer raakte iemand zwaargewond, een bekend gezicht in de vloot en de opa van schipper Steven Zijsling. Het skûtsje Swanneblom was omgeslagen en werd overeind getrokken door een sleepboot. Bij het losgooien kwam de enkel van het slachtoffer in de sleeplijn en werd meegetrokken. De EHBO kon er snel bij zijn. Naar omstandigheden gaat het goed, maar er staan nog een boel operaties op de planning. Later wist het omgeslagen skûtsje Swanneblom kampioen te worden in de kleine a-klasse.
Op de laatste dag van het kampioenschap in de vier verschillende klassen waait het hard. Omdat er wederom harde wind voorspeld werd en de kleine a-klasse nog een vierde wedstrijd moest varen voor een geldig kampioenschap, klonk het eerste startschot zaterdag al om acht uur ‘s ochtends. De wedstrijddag in Lemmer laat zich kenmerken door chaos en aanvaringen. De start van de A-klasse werd tot drie keer toe uitgesteld, waardoor de hele procedure uiteindelijke langer duurde dan de wedstrijd zelf. Uiteindelijk stappen er toch vier winnende teams op de kant: Sterke Jerke (A-klasse), Swanneblom (a-klein), Emanuel (B) en De Trije Doarpen (C).
Bekijk hieronder de uitzending van Omroep Friesland over de laatste wedstrijddag van de IFKS:
Zowel de IFKS als de SKS deden dit jaar een oproep aan gemeentes en de provincie om de regeldruk voor de evenementen te verlagen. Ieder jaar moeten alle vergunningen opnieuw aangevraagd worden, een probleem waar meer organisaties te maken hebben. Hoe dan ook varen de skûtsjes volgend jaar weer over de Friesche meren in augustus.
Last modified: 12 december 2024