De Stille Oceaan ter hoogte van Centraal Amerika is niet ideaal om als race doorheen te zeilen. Daarom heeft de Clipper Race organisatie vooraf een aantal flexibele finishlijnen bepaald zodat men de race kan beëindigen, in het geval dat de vloot volledig stil komt te liggen of te weinig vooruitgang boekt om binnen het strakke raceschema te blijven. In 2008 was de laatste keer dat men de race helemaal tot aan Panama heeft kunnen voltooien. Deze keer moest men de finish 600 mijl naar voren schuiven.
We zijn als tiende geëindigd na een spannende strijd met Mission Performance (negende) en wederom PSP Logistics (elfde). Achteraf kan je altijd betwisten of er met meer tijd een beter resultaat bereikt had kunnen worden, maar het is nu eenmaal niet anders.
Tactisch varen
De race was tactisch gezien heel interessant. In de basis is de route van Seattle naar Panama een rechte lijn van noord naar zuid, maar in de praktijk waren er met de huidige weersomstandigheden drie routes. Wij hebben gekozen voor de langere route verder van de kust, dichter bij het hoge drukgebied in het westen met een hogere bootsnelheid tot gevolg. Vervolgens is er de kortste route dicht aan land met minder voorspelbare wind, maar met lokale systemen door het verschil in temperatuur tussen water en land. Hierdoor kan je soms een flinke lift krijgen. De winnende route lag ditmaal in het midden, waar het risico gehalveerd leek en de vooruitgang net genoeg was om de andere twee opties voor te blijven. Toch ben ik tevreden met de route die we genomen hebben, voornamelijk omdat we bij onze eigen tactiek zijn gebleven en ons niet te veel hebben laten beïnvloeden door de posities van de andere boten. Mede hierdoor hebben we de tussentijdse Ocean Sprint op onze naam kunnen schrijven wat ons twee race-punten heeft opgeleverd. Die komen goed van pas in het eindklassement.
Op sleeptouw
Na de finish hebben we de motor gestart en zijn we al een paar dagen onderweg richting Panama. Omdat onze dieseltanks leeg beginnen te raken, maken we een tussenstop in Costa Rica om bij te tanken. Uit veiligheidsoverweging en om ervoor te zorgen dat geen van de boten vroegtijdig zonder brandstof komt te staan varen we in groepen van vier. De coördinatie hiervan is boeiend, alhoewel de schippers onderling allemaal bevriend zijn kost het toch een aantal VHF sessies en e-mails om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Hoeveel diesel heeft elke boot nog over? Wat is de reikwijdte dan precies? Wie hevelt een paar jerrycans over naar wie? Wij hebben uiteindelijk PSP Logistics op sleeptouw genomen om zodoende voor beiden wat brandstof te besparen, ten koste van de snelheid, dat wel. Gelukkig valt het met de hitte de afgelopen dagen wat mee, alhoewel het zweet nog steeds van mijn voorhoofd loopt zodra ik me een tijdje benedendeks begeef. Slapen is voor velen ook een uitdaging in dit klimaat, maar als je moe genoeg bent dan komt dat vanzelf wel goed. De nachten zorgen voor enige verkoeling en zo nu en dan trekt er een flinke regenbui over met als gevolg dat we direct met shampoo in het haar aan dek staan.
Binnen 45 seconden aan dek
Ik schreef al eerder dat het contrast tussen deze etappe en de vorige gigantisch is. Op sociaal vlak is dat niet anders. Het kost mij welgeteld vijfenveertig seconden om uit mijn bed te komen, mijn T-shirt, schoenen en reddingsvest aan te trekken om vervolgens aan dek te klimmen. Voorheen was dat toch al snel vijftien minuten, met twee paar sokken, laarzen en een drysuit. Door de aangename temperatuur aan dek wordt er ook veelal met het hele team gegeten. Na ruim negen maanden aan boord van Visit Seattle zou ik deze etappe bijna vergelijken met een vakantie, maar dat gaat misschien wat ver. Ik kijk inmiddels alweer uit naar onze aankomst in New York, en een paar dagen aan land. De race vanaf Panama levert hopelijk weer wat mooie momenten en uitdagingen op. Tot die tijd lees ik tijdens mijn off-watch lekker verder op mijn e-reader en geniet ik van de rust en de transfer door het Panama Kanaal.
Tags: Clipper Round the World Race, Jan van de Laar Last modified: 16 maart 2021