De geschiedenis herhaalt zich. Althans, hopelijk maar gedeeltelijk. Want een nieuw te bouwen Titanic met exact dezelfde afmetingen en indeling, maar met moderne technologie, zal naar verwachting in 2016 ook vrijwel dezelfde maidentrip afleggen van London naar New York.
De geschiedenis herhaalt zich. Althans, hopelijk maar gedeeltelijk. Want een nieuw te bouwen Titanic met exact dezelfde afmetingen en indeling, maar met moderne technologie, zal naar verwachting in 2016 ook vrijwel dezelfde maidentrip afleggen van London naar New York.
De steenrijke Australische mijnbouwer Clive Palmer gaf de Chinese staatswerf SC Jinling Shipyard hiertoe opdracht. De totale kosten van het project zijn nog niet bekend gemaakt. Ook is nog niet bekend of het schip dienst gaat doen in de cruise-industrie. Zal Palmer al die hutjes onder zijn 2400 familieleden moeten verdelen? En wat te doen met die 3e klas hutten? Hoeveel reddingsboten waren er ook alweer nodig?
Ik krijg altijd een dubbel gevoel wanneer er weer een megalomaan project door één der rijken in de wereld wordt aangekondigd. Natuurlijk heb ik een liefde voor alles dat drijft, zei het voornamelijk met mast. Echter, de verdeling van kapitaal is niet altijd optimaal en de benodigde fortuinen voor projecten als deze zouden veel beter besteed kunnen worden. Bouw er een tiental J-klasse schepen van bijvoorbeeld, of een paar duizend lasers radiaal.
Alle gekheid ter zijde, moet ik nog maar zien of dit project gaat lukken. Het zou fantastisch zijn om na zoveel jaren weer eens cruiseschip te zien varen waarvan de romp groter is dan de opbouw. En wat te denken van die duizenden sierklinknagels in het ijzerwerk! Wat mij betreft kan de term ‘drijvende flat’ dan plaatsmaken voor ‘drijfpaleis’. Wanneer het zover is zeil ik er graag een keer langs met de gedachte in mijn achterhoofd dat daar ook een veelvoud aan allerlei mooie zeilbootjes met blije zeilergezichten had kunnen varen. (WP)