Twee twintigers met tussenpensioen: nu al verslaafd aan pensioen

Aangekomen in België

Niels en Rosan zijn precies na de Sneekweek vertrokken, voor een reis van vijf jaar met hun Sigma 38OOD. De twintigers gaan, zoals ze dat zelf zeggen, met tussenpensioen. Voor Zeilen doen ze verslag van hun droomreis. Daarnaast houden ze straks een vlog bij op hun YouTube-kanaal.

De eerste vlog van Niels en Rosan kun je hieronder bekijken.

Verslaafd

We liggen net tien minuten in Zeebrugge en dan valt ineens alles op zijn plaats. Een gevoel dat ik tijdens de vorige drie stops in Volendam, Almere en IJmuiden nog niet ervaren had maakt zich van mij meester. Het voelt als een soort high, een combinatie van trots, opluchting en blijheid. We liggen net tien minuten in Zeebrugge en ik besef me: dit is verslavend. Op eigen houtje, aangedreven door de wind, je weg zoeken over groot water, tussen zeeschepen door en om zandbanken heen, om uiteindelijk aan te komen op een plek waar je nog nooit eerder geweest bent. Hoe gaaf is dat. Hier kan ik wel aan wennen!

Papa!

Gisteren hebben we het Noordzeekanaal over gevaren richting de sluizen van IJmuiden. Daar kwamen we gisteren in de loop van de middag tezamen met een groot vrachtschip aan. Uiteraard gingen we niet door dezelfde sluis maar begaven wij ons richting de jachtensluis, waar bovendien mijn vader op ons stond te wachten! Hij werkt voor het Havenbedrijf een het verbaasde me dan ook niet om hem daar te treffen, maar daar werd het niet minder leuk van om een bekende stem via de marifoon te horen!

Zenuwen

Na een nachtje in IJmuiden zijn we vanochtend rond 6 uur vertrokken. Het was toen nog rustig op het water, maar in de loop van de ochtend naderden we een van de drukste stukjes zout water van Nederland. Ik was stiekem best zenuwachtig. Want hoewel ik vaak zat zeilend een veel drukkere vaargeul over gestoken ben is dit toch wel even andere koek. De schepen die hier voorbij komen zijn een slagje groter en de golven snel een meter hoger.

“Zeiljacht Strider, Sector Maasmond”

Maar na mijn goed ingestudeerde melding van ons voorgenomen oversteken en de instructie van Sector Maasmond om door te varen zoals we voeren was het eigenlijk zo gebeurd.

“Maasmond, hier Strider”

“Houdt koers en vaart, koers en vaart, dan gaat de beroepsvaart achter u langs”

“Dat is begrepen, we houden koers en vaart.”

Twee uitgaande schepen, waarvan 1 een gigantisch containerschip, varen een eindje achter ons langs.

Trots

Verder bleef het onderweg rustig, totdat we Zeebrugge naderden. Daar moesten we even wachten op een vijftal schepen dat via de geul de Westerschelde op en af voeren. Nadat die drukte voorbij was en we nog een keer op zicht en op de AIS gecheckt hadden of de weg vrij was staken we de geul over om vervolgens Zeebrugge binnen te lopen. Na een tocht van ruim 16 uur is onze zeezeilervaring significant toegenomen en zijn we voor het eerst in ons leven naar een ander land gezeild! We zijn stiekem best trots op onszelf.

Vertraging

“We moeten toch wat met die dieptemeter…” Ik deel het Rosan mede als we de volgende ochtend wakker worden. “Ik had gehoopt dat hij het lastig had met een modderige ondergrond en het op zand veel beter zou doen, maar dit is niets zo.” “Pff, je hebt gelijk. Maar eens kijken hoe we dat op gaan lossen dan.”

Vandaag besteld…

Onze dieptemeter heeft het eigenlijk nooit echt goed gedaan. Soms wel, soms niet, maar altijd niet op die momenten dat je het graag zou willen. De hoop dat hij het op zout water beter zou doen is na gisteren vervlogen. Tijd voor wat uitzoekwerk. Als snel kom ik er achter dat meer mensen problemen hebben met dit type dieptemeter. Er is een oplossing: een nieuwe. Gelukkig kan hij in het water liggend vervangen worden. Vandaag besteld, over 4 dagen bezorgd. Prima, het weer is ons toch niet gunstig gezind de komende dagen.

We blijven Nederlanders

In de tussentijd verkennen we Zeebrugge en omgeving. Er zijn op de haven gratis fietsen te leen en daar maken we gretig gebruik van. ‘Gratis’ en ‘fiets’ trekkken ons wel. We blijven per slot van rekening Nederlanders. In het iets noordelijker gelegen Knokke-Heist is een vuurwerkfestival aan de gang en bezoeken we vier spectaculaire shows, om de avond 1. In het iets zuidelijker gelegen Blankenberge verkennen we de boulevard en de pier, en in het landinwaartse Brugge bewonderen we de oude grachten en gebouwen. Dat klinkt misschien alsof dat nooit allemaal in 4 dagen kan. Dat klopt.

vuurwerkfestival in Knokke-Heist

Foutje, bedankt

7 dagen en twee telefoontjes later (foutje ergens in de verzending) hebben we dan eindelijk de nieuwe dieptemeter. Na wat spannende momenten met de vervanging en de nodige liters zout water onderin de boot zijn we er weer klaar voor, op naar het zuiden!

Zuidwaarts!

Inmiddels is het een paar weken later en komen we steeds verder zuidwaarts. Met elke tocht die we maken groeit ons vertrouwen in onszelf en de boot. En wat een prachtige plaatsen hebben we inmiddels gezien! Daarover volgende keer meer.