‘Ahoi, land in zicht!!! Nog een klein uurtje varen en dan kunnen we het anker laten zakken aan het eiland Porto Santo. En slapen! De laatste etappe was zwaar en paste geheel bij de reputatie van deze oversteek. Een uitgebreide update volgt…’. Hierna schakelen we de satelliettelefoon af, waarmee we het thuisfront de afgelopen vier dagen op de hoogte stelden. We maken Black Moon klaar voor haar landing aan dit vulkanische – en tropische eiland.
Dag 1: Dansen in de maneschijn
Rond het middaguur tuffen we de haven van Lagos uit. Na zo’n drie uur motoren neemt de kaap rechtsachter ons niet langer de wind uit de zeilen. De avond begint goed met een rustige zeegang en aannemende wind. We kunnen zelfs het voorzeil een beetje reven (kleiner maken). De eerste nachtwachtjes gaan van start en natuurlijk net als ik om 03.00 uur vermoeid in het voorverwarmde slingerbedje kruip, kakt de wind in en draait zelfs naar recht vanachteren. Met als gevolg dat het grootzeil door de golfslag demonstrerend tegen het staand wand klappert. BAM! KEDENG! Dit betekent een grote zeilwissel: grootzeil weg, groot voorzeil aan de ene kant uitbomen, klein voorzeil uit de zak en aan de andere kant uitbomen. We dansen een half uur lang in de maneschijn om deze passaatopstelling op het voordek te zetten.
Dag 2: Rif in, rif uit
Satellietbericht, 12:00 uur: ‘Ahoi! Bijna een etmaal gevaren. Alles wel aan boord, wel enorm hobbelig met veel zeilwisselingen. Prachtige sterrenhemel en indrukwekkende maanopkomst! Tot nu een dikke 100 mijl gevaren. Hopelijk komt er nog iets meer wind!’
En er komt meer wind, maar ook met veel winddraaiingen. Dat betekent dus veel zeilwisselingen. Rif in, rif uit. Boom in, boom uit. Bed in, bed uit. De wind neemt alsmaar toe, dus ook het kleine voorzeil kan weg. Vervolgens bomen we het grote voorzeil aan de andere kant uit en tadaa we vlinderen over de oceaan. Hopelijk blijft ze zo mooi in evenwicht gedurende de nacht. ‘Het schip loopt ein-de-lijk lekker!’, lees ik later in het notitieboekje als het weer mijn wacht is.
Dag 3: Bijna halverwege
Satellietbericht, 12:00 uur: ‘Ahoi, het gaat goed. We zijn nu bijna halverwege, 213 mijl nu. Gisteren was een frustrerende dag, met veel zeilwisselingen, klotsgolven en te weinig wind. Maar sinds de avond gelukkig bezeild en allebei ook beter geslapen (om en om). Verder lekker weer en de voorspellingen blijven ook goed. Fijne dag allemaal!’
Om gedachten te verzetten luisteren we de rest van de middag naar een podcast. Het fijne daarvan is dat je gewoon om je heen kunt blijven kijken. Niet dat er verkeer is, maar toch. We eten voor de vierde avond op een rij het rijstgerecht dat ik op de vooravond had gemaakt. Het blijkt voor een heel weeshuis geweest te zijn. We hebben inmiddels trek in iets anders, maar ik ga mijn vingers er niet aan branden. Vooruit, ik warm het kliekje dit keer wel in een pannetje op en hutsel er een omelet doorheen. ‘Mhh, lekker!’, hoor ik smakkend tegenover me in de kuip.
Dag 4: Nog een kwart
Satellietbericht, 12:00 uur: ‘Ahoi! We lopen op schema; nog een kwart te gaan. Vannacht bulderde ons maantje als nooit tevoren; ze liep 7-8 knopen met een rif in het grootzeil en de genua op met soms wel 20 knopen wind (schijnbare wind schuin van achteren). Halverwege de nacht veel zeilwisselingen van de genua (boom in, boom uit, etc) om bij Seine Seamount vandaan te blijven: een onderzeese berg, waarbij de diepte van ruim 4000 meter naar 86 meter gaat. We hebben immers genoeg wind en golven! Hebben dus niet veel geslapen, maar zijn lekker opgeschoten. Nu is het wat rustiger en hebben allebei lekker gedoucht 🙂 Verder weinig zeeleven te zien, het water wordt wel steeds blauwer. Vandaag maar eens de hengel uitwerpen. Tot morgen!’
Dag 5: Licht in zicht
Notitieboek, 00:00 uur: ‘Niels wacht. Lastige laatste uren. Variabele wind, soms 9 knopen, dan weer 20 kn. Stuurboord mastlier kapot + gerepareerd. Zeilen op grootzeil 1 rif + gereefde genua (uitgeboomd), sturen met hydrovane. Motor start moeilijk (kwaliteit diesel?). Wellicht roer/roerkoning iets verschoven. Het was me een avondje wel… “Living the Dream!” ;)’
Dan om 04.00 uur midden in een donkere nacht licht er ineens iets voor Black Moon op. LICHT IN ZICHT! noteer ik groot, want land kan ik nog niet waarnemen. En als je denkt dat je er bijna bent, valt de wind volledig weg. We zijn nu zo dichtbij, maar er dus ook nog heel ver vandaan. We proberen alle zeilen bij te zetten. Tevergeefs. De motor gaat aan. We zijn moe, uiten openlijk onze frustraties naar elkaar over deze oversteek. En voor het eerst vragen we ons af: Waarom doen we dit? Wat drijft ons? We zijn zo zuinig op onze spullen, maar alles gaat kapot. Sneller dan verwacht. En het schip is ons alles. Dus als dat kapot gaat… Maar ja, nu zitten we midden op de Atlantic, dus we zetten toch nog maar even door en zien wel waar het schip strand.
Covid-test
Eenmaal achter het anker zijn de negatieve – en weemoed gedachtes al snel verdwenen. Is dit de bekende zeilersdementie? We staan te popelen om het eiland te verkennen. Echter, zoals we vooraf wisten, moeten we eerst in quarantaine. Iedereen op dit eiland dient namelijk een negatieve covid-test voor te leggen. Als je met het vliegtuig komt, dan moet je dat vooraf laten doen. Maar met een zeilboot ben je langer dan 72 uur onderweg, dus wij mogen het bij aankomst laten doen. Het is gratis, maar wel pijnlijk; de prijs die we moeten betalen. De gele Q-vlag hangt dus al in het wand nog voordat we Europa uit zijn. Buiten Europa is dit namelijk een normale procedure. Pas als je bij de douane bent geweest en in bent geklaard, kan de Q-vlag naar beneden en de gastenvlag van dat land omhoog. Het tropische klimaat zorgt er wel voor dat we ons niet meer in Europa wanen. Hopelijk zijn de bewoners hier net zo aardig als in Portugal. De volgende ochtend word ik wakker gemaakt door een juichende Niels: ‘We zijn negatief!’. Yes, we gaan aan land!
Klik op onderstaande foto’s om ze te vergroten:
Eind juli 2020 zijn Niels en Greetje uit Nederland vertrokken met hun Black Moon, een Taling 33, voor een wereldreis. Hun eerlijke columns gaan over dromen, avonturen en confrontaties. Reis je mee?
Volg het stel via Facebook of Instagram
Lees ook:
- De horizon van slot – Engeland
- De horizon van slot – Nederland
- De horizon van slot – Spanje
- De horizon van slot – Portugal
Tekst: Greetje Tops | Foto’s: Persoonlijk archief
Tags: Flessenpost Black Moon Last modified: 27 september 2021