Op reis

Driehoek Noordzee: de laatste voorbereidingen

Grijpvoedsel inslaan en vegetatie in de dieseltank uitroeien

13:48

Het aftellen voor de Driehoek Noordzee Challenge is begonnen. Op 17 juni vertrekt de tocht vanuit Den Helder. De twee deelnemers die we eind april spraken, geven ons een update over hun laatste voorbereidingen. Van veiligheidsmiddelen tot boodschappen en van een lek in de boot tot voorpret: de zeilers hebben het er druk mee.

“Het hemelvaartweekend gebruikten wij nog om met de crew even in te slingeren, het schip nog eens goed door te lopen en procedures door te nemen,” vertelt Jeroen. “De keuringsdatum van het reddingsvlot had ik niet goed op mijn netvlies staan, dus dat werd nog even spannend… We hebben de keuze gemaakt om de ruimte die de nieuwe veiligheidslijst biedt voor de pyrotechnische middelen te benutten, ofwel over te stappen naar elektronische flares. Uiteraard aangevuld met twee rookpotten, want deze nieuwe flares halen overdag niet zoveel uit.”

Vegetatie in de dieseltank

Henri’s veiligheidsuitrusting was nog op orde, maar hij had nog wel een aantal andere klusjes op zijn lijst: “Eén van de belangrijkste zaken was het schoonmaken van de bakboord dieseltank. Aangezien ik de afgelopen jaren niet echt lange tochten heb gemaakt, heb ik deze niet meer gebruikt. De dieseltank aan stuurboord heb ik een paar jaar geleden al onder handen genomen en dat was geen overbodige luxe. De dieseltank aan bakboord is groter, zo’n driehonderd liter, en als ik het mangat heb geopend blijkt ook hier dat de bodem behoorlijk verontreinigd is met vegetatie die er niet thuis hoort. Om bij de voorzijde te komen moet ik het tweede mangat ook openmaken. Dit bevindt zich onder mijn kooi en deze moet gedemonteerd worden om er bij te komen. Geen makkelijk werkje, om nog maar over het overpompen van de nog aanwezig diesel en het schoonmaken te zwijgen…”

Lek?!

Zijn broers Constans en Jeroen, die meegaan als bemanning, willen het onderwaterschip controleren. Met Pasen maken ze een afspraak voor een hellingbeurt en op een nieuw likje antifouling na lijkt er niets aan de hand te zijn. “Maar als we op zaterdagochtend het karwei willen afmaken zien we net naast de boegschroef een druppeltje water door de net aangebrachte antifouling komen… Al tikkend met een schrapertje blijkt er veel meer vocht onder te zitten en we besluiten de aanwezige plamuur weg te bikken. Dan begint er een heus straaltje te lopen. De boot is lek!”

Gelukkig is er op de werf in Stellendam een lasser die het gat wel dicht wilt lassen. Het lassen is een fluitje van een cent. “Gelukkig is het aluminium van de romp rondom het gaatje niet aangetast en het is een raadsel hoe dit is ontstaan. De aanvankelijk eenvoudige klus wordt op zo’n manier toch behoorlijk (in)spannend.” De overige klusjes zijn gelukkig wat minder ingrijpend: teakdek reinigen, kachel nakijken, nieuwe genua ophalen en wat plekjes in het grootzeil repareren.

Driehoek Noordzee voorbereidingen

Grijpvoedsel inslaan

Als het schip goed uitgerust is, is het voor Jeroen tijd om het dagelijks leven aan boord voor te bereiden. “Want alleen op kaarten, houten pluggen en een noodantenne voor marifoon gaan we het niet redden. Voor twee weken vooruit koken gaat niet werken, dus gaan we werken aan een gevarieerde menukaart van ‘grijpvoedsel’, via een gebakken ei, tot aan ‘Lentejas a la Rioja’…”

Naar een ander universum

Beide deelnemers kijken erg uit naar de startdatum, Henri vertelt: “Dat het op het water vrijwel niet meer donker wordt, een nieuwe kust met nieuwe havens en wellicht een glimp van een ijsberg… We zijn benieuwd wat ons allemaal te wachten staat!” Ook Jeroen leeft toe naar de vertrekdatum. “Nog een maandje te gaan en ik kijk enorm uit naar het weerzien met de zee. Paar dagen lekker op zee, je hoofd helemaal leeg kunnen maken, een ander universum. Dat is waar je het uiteindelijk voor doet. En o ja, klussen hoort erbij en is eigenlijk best leuk!”

Afbeeldingen: privé-archief deelnemers

Last modified: 6 juni 2023
Sluiten