Bestemmingen

Verkeerde afslag op de oceaan?

Alternatieve route via Solomon­ eilanden en Papoea­-Nieuw­-Guinea

11:11

Na lang wikken en wegen besluit de bemanning van Black Moon om niet de traditionele route via Australië door de Straat Torres naar Indonesië te nemen, maar een minder gebaand pad: via de Solomoneilanden en Papoea-Nieuw- Guinea. Al gauw blijkt dat ze de ruim duizend extra mijlen met weinig wind en elf duistere zones onderschat hebben. Blijkt dit de verkeerde afslag te zijn? Je leest het in Zeilen editie 04/2024!


“Nu!” roept Niels terwijl hij de bijboot zo ver mogelijk van de reling af houdt. Ik laat het val over de mast­ lier slippen. Met een plof landt de bijboot in het golfslagbad. Twee tellen later start de sequens opnieuw en is het wachten op het juiste moment om de buitenboordmotor van het hek naar de bijboot te tillen. De vier boten die voor de stad Honiara op de Solomon­ eilanden geankerd liggen, gaan als ongetemde hengsten op en neer. Slapen, koken en lopen is uitdagender dan op zee. En aan land gaan blijkt niet minder onveilig.
Met de bootpapieren in onze waterdichte rugzak lopen we het rijtje douane, immigratie en bioveiligheid af. De rode spetters op straat zijn moeilijk te negeren; het lijkt wel bloed. Maar goed, eerst het papierwerk.
Alles loopt redelijk soepel, totdat de bio­man met ons mee naar de boot zegt te gaan. Nors loopt hij voorop. Pas als ik een praatje over het eiland aanknoop, komt hij een beetje los en krijg ik zowaar een soort lach te zien. Ik slik. Zijn gebit is vuurrood, alsof hij rechtstreeks uit een boks­ wedstrijd is gewandeld. Voordat hij in onze bijboot stapt, fluimt hij nog wat rode spetters op de steiger.

Flink bedrag

Eenmaal aan boord vullen we de standaard papiertjes in en vraagt hij wat we aan groenten en fruit uit Vanuatu hebben meegenomen. Braaf wijs ik naar het trosje over­ rijpe bananen aan de reling achter hem, terwijl ik de aardappelen, papaja’s en limoenen binnen gemakshalve vergeet te vermelden. Hij schrijft een bonnetje uit dat we later op kantoor kunnen betalen, zodra we cash hebben. “Goh, dat is wel een flink bedrag,” flap ik eruit wanneer ik 800 Solomon Islands Dollars (SBD) zie staan. “Standaard,” zegt hij. In geen enkel land hebben we meer dan een paar euro voor groenten en fruit hoeven te betalen. Pas wanneer hij van boord is, kijken we goed wat er staat en rekenen we het om: 20 euro standaard en 60 euro voor het in beslag nemen van de bananen.

Zeilen 04/2024

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Bestel nu een digitaal jaarabonnement op Zeilen, dan heb je direct toegang tot dit artikel en vind je in ons digitale archief nog veel meer. Bestel hier.

Óf bestel een jaarabonnement 12x Zeilen+ digitaal lezen, dan krijg je maandelijks ons magazine thuisbezorgd én heb je met onze app altijd en overal de kennis van Zeilen tot je beschikking. Bestel hier.

Omslagfoto en foto: © Greetje Tops, archief Sailing Black Moon
Tekst: Greetje Tops, archief Sailing Black Moon

Tags: Last modified: 21 april 2024
Sluiten