Veel wereldzeilers maken in eerste instantie een plan tot Nieuw-Zeeland of Australië. Eenmaal daar aangekomen komt de grote vraag op tafel: hoe gaan we terug naar huis? In vrijwel al die plannen speelt de Indische Oceaan de hoofdrol. Dit vaarwater wordt door velen gevreesd. Er zijn verschillende strategieën om het spel met deze tijger te spelen; afhankelijk van je beschikbare tijd en budget kun je je keuzes optimaliseren.
“Gék word ik hiervan,” mopperde ik een paar jaar geleden in Nieuw-Zeeland. De kajuittafel lag bezaaid met kaarten, vaargidsen en een laptop die overuren draaide. “Een overdaad aan keuzes, álles is leuk en aantrekkelijk en het weer helpt ook niet mee bij het doorhakken van de knoop.” Wietze grinnikte en pakte een schrijfblok. “We beginnen van voren af aan,” zei hij rustig.
Lastig vaarwater met een slechte reputatie
Zo werkt het inderdaad. Als je de ene helft van de wereld bezeild hebt, ligt onherroepelijk de Indische Oceaan op je te wachten. Lastig vaarwater met een slechte reputatie: harde wind, hoge kruiszeeën, lange stukken varen. En een groot aantal leuke bestemmingen waaruit het lastig kiezen is. Het is eigenlijk net als in de Stille Oceaan: de keuze voor de ene bestemming sluit al snel een andere uit. Je moet vroeg je keuzes maken, omdat de orkaanseizoenen en moessons je resoluut uit sommige gebieden wegsturen. Laten we beginnen met het uitgangspunt dat je in Nieuw- Zeeland of in Australië (noord- of oostkust) bent. Grofweg heb je dan twee mogelijkheden als hoofdroute naar Europa: door de Rode Zee of langs Zuid-Afrika. Beide keuzes hebben voor- en nadelen. De Rode Zee is sneller en levert je meteen in de Middellandse Zee af. Helaas is er nog altijd een veiligheidsrisico, ondanks dat steeds meer boten deze route succesvol afleggen. In het seizoen 2019-2020 waren dat ruim 70 boten. Rond Zuid-Afrika trekken jaarlijks zo’n 300 boten. Deze route kost meer tijd en vraagt meer van boot en bemanning.
Hoe je tot de voor jou beste keuze komt, is afhankelijk van wat je wilt zien, hoeveel tijd (en dus geld) je hebt en hoe comfortabel je je voelt bij wat uitdagender zeilcondities. Als je haast hebt, kun je vanuit Nieuw-Zeeland in maxi- maal acht tot negen maanden terug in Nederland zijn. Je kunt er ook jaren over doen. Er zijn geen foute keuzes; er is voor elk wat wils.
Zuidoost-Azië: niet, helemaal, of een beetje
Vanuit Nieuw-Zeeland of Australië kun je de snelle route nemen via Nieuw-Caledonië, Vanuatu en de Straat Torres richting de Cocoseilanden. Uitdagend zeilen, maar een goede manier om snel veel mijlen te maken. Je kunt er ook voor kiezen om Zuidoost-Azië in te trekken, een vaar- gebied waar je in de droge moesson met de overwegend zuidoostenwind gerust een leven lang kunt rondvaren zonder dat je alles gezien hebt. Deze route betekent dat je minimaal een jaar aan je reis toevoegt, omdat je met de wind mee al snel via Indonesië, Singapore en Maleisië in Thailand uitkomt. Het is relatief makkelijk varen in licht weer; je zult in de buidel moeten tasten voor flink wat diesel.
Zeilen 05/2022
Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Waar kun je informatie over de Indische Oceaan vinden? Kies je voor tropisch laagland of bergtoppen? Met welke tijd en kosten moet je rekening houden? Moet je links of rechts om Madagaskar heen? En hoe kun je de Indische Oceaan overslaan? Je leest het allemaal in Zeilen 05/2022. Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 18 mei verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.
Omslagfoto en foto: © M. Nagelkerke
Tekst: Janneke Kuysters en Wietze van der Laan
Wat Zuid-Oost Azië betreft hoef je helemaal niet te motoren. Wij hebben in het hele gebied fantastisch gezeild dankzij drie verschillende spi’s ( en meerdere voorzeilen).