Actueel

Mini-Transat: Goed op weg

17:15

Ze zijn net de hoek om. De wedstrijdvloot van de Mini-Transat La Boulangère 2019 is de Golf van Biskaje wel zo’n beetje uit en zeilt voor de kust van Portugal. Na twee weken uitstel verliet de vloot op op zaterdag 5 oktober eindelijk de haven van La Rochelle. Slechts een paar deelnemers hebben vanwege averij of andere problemen de koers verlegd richting het vasteland. Veteraan Robert Rosen Jacobson vaart mee op begeleidingsboot Yemanja, een JPK 38 en informeert ons regelmatig. Als hij woensdagavond dicht genoeg bij de Spaanse kust is om mobiel bereik te hebben, spreken we hem telefonisch.

Rustig na onstuimige start

Pierre Le Roy (925) vanaf begeleidingsschip Ocean Dentist. (c) Ocean Dentist

“Met Rosen Jacobson,” klinkt het opvallend helder. “Schikt het?” Op de achtergrond horen we onverstaanbare Franse radioberichten. “Ja, het kan wel even. We zijn nu bezig met de oproepronde, dus ik ga even ergens anders heen.” Via de tracker kunnen we wel de vloot zien zeilen, maar daar zitten de begeleidingsschepen niet bij. Die zoeken we via de AIS. De begeleidingsboot waar Rosen Jacobson op vaart, zeilt nu voor de Spaanse kust, ter hoogte van A Coruña.

“Ben ik weer,” klinkt het. “Hoe het gaat? We zijn nu op dag drie. De eerste dag was ok, het veld bleef redelijk dicht bij elkaar. Wij kunnen natuurlijk niet alles zien, maar we krijgen een paar keer per dag positie-updates van de course directie via Adrena (navigatieprogramma red.). De tweede dag ging het harder waaien en kregen we een frontpassage met wind rond de 25 knopen en golven van vier meter. Nu wordt het steeds beter en hebben we noordelijke wind – dan kunnen we ruim varen – van een knoop of 10. De gennaker gaat er zo op. Fransen noemen, anders dan in Nederland, een Code Zero een gennaker.”

Posities op woensdag 8 oktober 2019 na het vallen van de avond.

Reparaties

Benoît Formet kwam dicht in de buurt van Yemanja. (c) JPK 38 Yemanja

Van bijna 90 deelnemers moeten er drie een tussenstop maken voor reparaties. Jean-Baptiste Ternon (880) zit met een beschadigd zonnepaneel, Jonathan Chodkiewiez (958) heeft eveneens elektrische problemen en moet zijn voorzeil repareren en Joe Lacey (963). Inmiddels heeft David Kremer (260) koers moeten zetten naar een haven om een roerprobleem te kunnen verhelpen.

Vanuit Frankrijk heeft de wedstrijdorganisatie zicht op de posities van de wedstrijdvloot en begeleidingsboten. “Soms bellen ze ons dan met de satelliettelefoon om te vragen of we de koers kunnen wijzigen. Vanmiddag moesten we zuidelijk gaan varen bijvoorbeeld.” Zo houden ze de begeleiders goed verdeeld over het wedstrijdveld. “De vloot ligt dicht bij elkaar, maar in de praktijk zie je elkaar niet – of hoogstens één andere boot. Het begint nu donker te worden, maar we hebben al een tijd een Pogo 3 in zicht, met spi erop. Die specifieke boot hebben we nog niet op de marifoon gehad overigens. Gisteren hadden we een Pogo 3 onder spi dicht bij de boot. Veel enthousiasme bij de rest van de bemanning hier, maar ik vind dat je je als begeleidingsboot een beetje afzijdig moet houden. Dat je het in je eentje doet is immers onderdeel van de wedstrijd.”

Koploper Félix de Navacelle bij de start. (c) Breschi/Mini-Transat La Boulangère 2019

De kop van de vloot heeft inmiddels dubbele cijfers op de klok gezien. In de proto-klasse liggen, op het moment van schrijven, François Jambou (865), Tanguy Bouroullec (met zijn foilende Pogo 969) en Axel Tréhin (945) op kop. In de serie-klasse moest Ambrogio Beccaria (943) zijn koppositie afstaan aan Guillaume l’Hostis (868), Félix de Navacelle (916) en Florian Quenot (946).

De uitdaging blijft

Rosen Jacobson heeft de wedstrijd drie keer gevaren. Dit is de eerste keer dat hij meegaat op een begeleidingsschip. “Ik krijg nu wel weer zin om zelf ook op de mini te stappen. Het zijn heerlijke bootjes, ze gaan hard, zijn hanteerbaar en kunnen heel veel hebben. Het is een grote uitdaging om de boot alleen te varen en het spel te spelen met de informatie die je hebt. Je moet werken met beperkte weersinformatie: wat je zelf ziet en verder via de radio windsnelheden, luchtdruk en bewolking. Dan kun je vier à vijf dagen vooruit ongeveer bedenken hoe het gaat worden. Echt een strategisch spel. Ja, ik vind het nog steeds ontzettend leuk!”

De vloot komt naar verwachting rond zondag aan op Gran Canaria, waar de ministes na een tussenstop aldaar de tweede etappe naar Martinique aanvaarden.

Omslagfoto: (c) Pilpre Arnaud

 

 

Tags: , , Last modified: 9 oktober 2019
Sluiten