America's Cup

1e America’s Cup-wedstrijdboot te water: de verschillen

09:14

American Magic’s AC75 PATRIOT in Auckland.

De eerste échte wedstrijdboot voor de America’s Cup is officieel te water gelaten. Team American Magic presenteerde hun wedstrijdboot Patriot iets meer dan een jaar na de tewaterlating van hun testboot Defiant. Het Amerikaanse team, dat uitkomt voor de New York Yacht Club, was met Defiant ook al een van de eerste teams met een boot te water. Wedstrijdboot Patriot is als eerste gedoopt, maar de komende dagen zijn de andere teams, Ineos Team UK en het Luna Rossa Prada Pirelli Team, ook zover. Titelverdediger Emirates Team New Zealand (ETNZ) hoeft in de voorrondes helemaal niet in actie te komen, dus die heeft geen haast.

De 38-voets Mule, het prototype van Team American Magic. (c) Armory Ross/NYYC-American Magic

Proeftuin

De door Marcelino Botin ontworpen Defiant zou in actie komen in Portsmouth, Engeland en Cagliari, Sardinië, maar vanwege de pandemie heeft het team nooit op het water tegen de andere deelnemers kunnen varen. De eerste volwassen testboot heeft in een jaar totaal 66 dagen doorgebracht op het water doorgebracht, minder dan het prototype, de 38-voets Mule, die 98 dagen in actie kwam. Uit die testdata en -ervaring is Patriot geëvolueerd.

Wedstrijdboot AC75 Patriot wordt te water gelaten. (klik voor groot)

Verschillen

Wat zijn de verschillen tussen Defiant en Patriot? Stuurman Dean Barker geeft een van de duidelijkste veranderingen weg: “Het grootste verschil is de stuurpositie, die veel verder naar voren zit dan op Defiant. Dat andere perspectief zal even wennen zijn. De boot zal iets anders reageren dan de vorige. Het belangrijkste verschil is, hopen we, dat hij veel harder gaat.”

Testboot AC75 Defiant van American Magic tijdens de eerste ‘vlucht’. (c) Amory Ross/American Magic

Radicaal anders

De rompvorm is radicaal anders. Het is moeilijk om de veranderingen op de donkere, glanzende romp te zien, maar de verschillen zijn duidelijk aanwezig. Defiant was vlak van onderen, had een soort stompe schouwboeg (hoewel echte schouwboegen zijn niet toegelaten in de klasseregels) en had op een slanke foil met rechte vleugels en een kleine ‘torpedo’ waarin de vleugels aangrijpen.

Testboot Te Aihe van ETNZ.

Psst, lijkt hij niet op de boot van ENTZ?

Patriot heeft een puntiger boeg en een uitstulping onder de romp als ware het een omgekeerde bultrug. Dat heeft opvallend veel weg van de Te Aihe, de testboot van ETNZ. Zouden de kiwi’s gewoon eerder hebben uitgevogeld wat snel is of hebben de Amerikanen goed gejat? Dan is nu natuurlijk de vraag hoe de wedstrijdboot van ETNZ eruit gaat zien. We houden het in de gaten.

AC75 Patriot gaat te water.

Foil-theorie

De foils van Patriot zijn opvallend. De armen zijn boven water dikker en langer van koorde (koorde=horizontale afstand tussen voor en achterzijde van het profiel), terwijl het stukje dat door het wateroppervlak moet steken erg slank is. Dat laatste is om weerstand en ventilatie te voorkomen. Ventilatie ontstaat als de foil vlak onder het wateroppervlak zoveel onderdruk veroorzaakt, dat er lucht vanaf het oppervlak naar beneden wordt gezogen. In lucht werkt de foil slecht.

Aan het eind van de arm is een opvallend grote, geprofileerde torpedo zichtbaar, waaruit twee vleugeltjes enigszins naar onderen wijzen. De vleugeltjes eindigen in iets dat lijkt op een winglet zoals je ook bij vliegtuigen aan het eind van de vleugel ziet. Een normale winglet dient ervoor de weerstand door tipwervels te beperken; het voorkomt dat er druk van de ene kant naar de andere kant van de vleugel lekt. We verwachten hier een soortgelijke functie.

De Amerikaanse consul doopt Patriot in Auckland.

Een AC75 is eigenlijk heel simpel

Eigenlijk is de opdracht bij het ontwerpen van zo’n AC75 heel simpel: teken binnen de klasseregels (zoveel bemanning, deze maximale afmetingen) een boot die zo min mogelijk weerstand heeft, zodat hij zo hard mogelijk kan varen. Hoe minder weerstand, hoe harder de boot gaat. Dat geldt dus zowel voor luchtweerstand van de romp boven water, maar ook voor de luchtweerstand van de bemanning en andere uit de boot stekende onderdelen. Daarom is de boot zo aerodynamisch mogelijk ontworpen en zit de bemanning, gehuld in strakke kleren, zo ver mogelijk weggestopt. En zorg dan ook voor de effectiefste foils, de sterkte, allerlichtste constructie en vergeet niet een team van topatleten te trainen. Eenvoudig, niet?

Wanneer wordt er gezeild?

Alle teams zijn op het moment in Auckland, Nieuw-Zeeland, waar ze zich voorbereiden op de America’s Cup World Series, die starten op 17 december. De Prada Cup-wedstrijden gaan 15 januari van start. Het team dat de Prada Cup wint, mag uiteindelijk duelleren met titelverdediger ETNZ om de America’s Cup. De eindstrijd start op 6 maart 2021.

Hoe werkt het ook weer?

We schreven eerder over de America’s Cup en de titelverdediger en ook over de uitdagers.

Lees ook

Foto’s (c) Will Ricketson

Tags: , , , Last modified: 19 maart 2021
Sluiten