Conclusie
We blijven na de proefvaart bij de Ro 260 met gemengde gevoelens achter. Enerzijds spreekt het ‘self reliancy’- concept ons sterk aan. De 260 is een kleine boot waarop alle functies aanwezig zijn om een langer verblijf aan boord mogelijk te maken. Dit is een boot die het op kustwateren en binnenwater aardig zal doen.
Aan de boot is ontwerpcategorie B toegekend, dat wil zeggen dat hij geschikt wordt geacht voor volle zee. Dat vinden we jammer. De resistentie tegen golven en brekers is voor open zee onvoldoende. We vinden de boot wel geschikt voor open en kustwateren, zoals IJsselmeer en Waddenzee. Het zou beter geweest zijn als dat ook in de C-ontwerpcategorie tot uiting was gekomen.
De zeileigenschappen vinden we matig, de koersstabiliteit met name aan de wind slecht en de balans onder zeil gering. Een en ander zou wel wat kunnen verbeteren als er een betere genua op staat. De inrichting van het lopend want laat te wensen over en de motor is slecht ingebouwd. Daar wordt overigens reeds een levendige correspondentie over gevoerd tussen werf en importeur.
De importeur Enjoy Sailing heeft een aantal Ro 260’s in de verhuur en wil met aspirantkopers best praten over de huurprijs. Mocht u overwegen de boot aan te schaffen, dan kunt u dus de boot zelf testen. Waar de Ro 330 bij ons een positieve indruk achterliet, doet de Ro 260 dat beduidend minder. We kijken verlangend uit naar de Ro 400 die in de loop van dit seizoen gelanceerd wordt. Dat is een maat waarin de verhoudingen evenals bij de 330 veel evenwichtiger kunnen zijn.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
De tol van ruimte onderdeks | Nummer | Jaargang | |
06 | 2003 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Ro 260 | onbekend | Testomstandigheden | |
IJsselmeer, Wind N 2/3 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Barracuda Yacht Design | Ronautica | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Enjoy Sailing | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
7.15 | onbekend | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
onbekend | 2.99 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | 1.55 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 2.2 | 800 | onbekend | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
35.8 | Grootzeil, rolgenua | I | J | P | E |
onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | 2010 | 10 | Saildrive | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
77 | 100 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
47630 | onbekend | 64000 | onbekend | Specificatietoelichting |
De Standaard-luxeprijs dient voor prijsvergelijking. In deze prijs zijn alle extra’s berekend die sommige importeurs in hun standaardpakket aanbieden. Doorgaans zult u dus goedkoper uit zijn dan in de standaard-luxeprijs berekend. Bij deze standaardluxeprijs zijn als extra’s berekend: dieptemeter/log , walstroomaansluiting, heteluchtverwarming, warmwaterboiler, koelcompressor, barometer, windelektronica, GPS, marifoon, ankerketting + lijn + voorloop,radarreflector, antifouling, transport naar Nederland en optuigen. |