Conclusie
Met de Najad 440 AC en CC slaat de werf, vastbesloten doch voorzichtig, een nieuwe weg in. De nieuwe Nederlandse eigenaar wil geleidelijk het imago van het merk veranderen van degelijk, behoudend en comfortabel naar exclusief, modern en vlot. Onderdeks laat deze filosofie zich prettig gelden, maar bovendeks is het vooralsnog wachten op verandering.
De eerste schetsen van het nieuwe vlaggenschip, de Najad 570, zien er wat exterieur betreft veelbelovend en verfrissend uit. Hoewel de beleving van het merk op de schop gaat en de productie wordt opgeschroefd, weigert de werf concessies te doen aan de kwaliteit van zijn product.
De manier waarop de 440 in elkaar steekt, stemt tevreden. De polyester wrangen en langsverstijvers vormen een stevig geraamte voor de kielophanging en geven de romp flinke stijfheid. De afwerking van het houtwerk laat zien dat er in Henan geen gebrek is aan vaktimmerlieden. Al die degelijke kwaliteit zorgt voor een zware boot. Wat ons betreft had het ontwerpbureau Judel/Vrolijk er goed aan gedaan het zeiloppervlak wat te vergroten. Dat zou de prestaties in licht weer zeker ten goede komen. Aan de comfortabele zeewaardigheid van de 440 AC twijfelen we in geen geval.
Zweedse werven hebben nooit geprobeerd op basis van kostprijs een plek in de markt te veroveren. Zij zetten in op kwaliteit. Dat zien we terug als we prijs van de standaarduitrusting erbij nemen. Met 511.700 euro past de 440 AC precies tussen de iets kleinere Hallberg-Rassy 43 (449.344 euro) en de iets langere Contest 45 CS (555.675 euro). Dat lijkt ons een logische plek.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Vernieuwing van binnenuit | Nummer | Jaargang | |
10 | 2006 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Najad 440 AC | onbekend | Testomstandigheden | |
Zweedse scheren, Wind 1/2 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Judel / Vrolijk | Najad Varvet AB | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Najad Benelux | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
onbekend | 12.10 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
onbekend | 4.03 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | 2.10 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
1.90 / 2.40 | 14.0 | 4800 | 20.50 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
97 | Doorgelat grootzeil, genua op Furlex roller | I | J | P | E |
onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | D2-75S | 75 | Saildrive, vierblads klapschroef | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
425 | 525 | 140 | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
2 | 3 | 4 | 7 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
511700 | onbekend | 531080 | onbekend | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult dus in de praktijk minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. Standaard wordt de boot geleverd met onder andere: triradiale Pentex zeilen, teakdek, navigatieverlichting, elektrische ankerlier, buiskap, boiler en verwarming. Voor de berekening van de standaardluxeprijs is daarbij opgeteld: Raymarine ST Tridata, Raymarine ST6001 stuurautomaat, marifoon met buitenluidspreker, radio/cd-speler, radarrefl ector, douche op spiegel en transport naar Nederland. |