Conclusie
De Maxi 1060 is een snel, comfortabel toerjacht. De boot ontpopt zich als een goed zeilende boot, vooral aan de wind. Daarmee staat de Maxi in de traditie van de Scandinavische smalle loefbijters, zoals voorheen de scherenkruisers en tegenwoordig boten van de merken Luffe, Wasa, X-Yachts, Swedestar en Faurby. Anderzijds is de invloed van het kwaliteitsmerk Najad, waaronder de Maxi’s nu worden gebouwd, voelbaar. Allerlei details als het ‘zwevende’ keukenblok, de goede ventilatie en de kwaliteit van de afwerking doen denken aan de moderne Najad’s.
De kuip is uitzonderlijk comfortabel en de plaatsing van het beslag is doordacht. Als het stuurwiel echter een optie blijft, zou een aanpassing van de kuip die de doorloop naar voren gemakkelijker maakt, wenselijk zijn. De plaats van zware gewichten als accublokken en tanks moet anders. De huidige opstelling is onwaardig voor een kwaliteitsmerk dat zich laat voorstaan op zeewaardigheid. Dat geldt ook ten aanzien van het drainagesysteem. De benodigde kosten voor deze verbeteringen zouden bijvoorbeeld gevonden kunnen worden in het verplaatsen van de puttings van het want naar buiten.
Elke kwaliteit heeft zijn prijs. Maar je krijgt er in dit geval wel wat voor. De verhouding tussen de prijs en de kwaliteit lijkt ons ronduit gunstig.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Maxi groeit onder nieuwe regime | Nummer | Jaargang | |
10 | 2010 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Maxi 1060 | onbekend | Testomstandigheden | |
Grevelingen, Wind W 3/4 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Pelle Petterson | Linéa Group/Najad Group | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Grevelingen Yachting | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
10.55 | 9.38 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
onbekend | 3.25 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | 1.87 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 4.95 | 1770 | onbekend | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
58.8 | onbekend | I | J | P | E |
13.15 | 3.68 | 12.60 | 4.40 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | D1-20 C-EV | onbekend | MS25S Saildrive | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
78 | 115 | 44 | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | 2 | 4 | 6 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
154225 | Vaarklaar | 202000 | +31% | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult in de praktijk dus minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. We hebben de volgende posten toegevoegd: kuiptafel, heteluchtverwarming, elektrische ankerlier, een stelpost van 400 euro voor een extra accu, 50 meter ankerketting en een delta-anker, stuurwiel, Zip-pack grootzeilhuik, plotter met gps en twee displays, waarvan één buiten, log, diepte-, snelheid- en windmeters, marifoon, marifoonantenne, gps-antenne, een stelpost van 1.600 euro voor een buiskap, dvd/cd/radio met 2x2 speakers, walvoeding met acculader, antifouling, overdracht tewaterlating, tuigen, een stelpost van 5.000 euro voor aflevering in Nederland. Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak wordt gewonnen, vermelden we geen teakproducten bij de standaardvoorzieningen, noch bij de extra’s. |