Conclusie
De Jeanneau Sun Fast 3200 is een uitstekend zeilende en functionele boot, die goed is geconstrueerd. Dit is een zeilboot zoals die in zijn essentie moet zijn: een zeilmachine met een zo ongecompliceerd mogelijke accommodatie die al het noodzakelijke biedt, maar niet meer dan dat. We noemden een paar kleine punten die verbeterd kunnen worden: het drainagesysteem onder het salondek, ruimte voor een reservegasfles in de geventileerde gaskist en zekeringen op alle accupolen.
Er varen nu zo’n tachtig van dit type rond, vooral in Frankrijk. Zo’n vloot zal inmiddels wel een eenheidsklasse zijn geworden. Daarom zal er aan het concept wel niets meer veranderen. Toch is de Sun Fast 3200 vooral een boot die gemaakt lijkt om in de grotere ‘short handend’ oceaan- en zeewedstrijden uit te komen. En dan zou ik gezien de breedte van de boot willen overwegen waterballasttanks onder de boorden aan te brengen. Dat zou niet alleen de stabiliteit en trim kunnen verbeteren als de boot onder helling vaart, maar ook de massa en daarmee de stabiliteit kunnen verhogen als de boot werkelijk in slecht weer belandt.
De Figaro II kost nog zo’n tien procent meer, maar dat neemt niet weg dat de Sun Fast 3200 voor een boot van nog geen tien meter helaas aan de dure kant is. Je kunt het ook anders bekijken: zeilpret is onbetaalbaar, dus wat is een prijs?
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Oude eretitel hersteld | Nummer | Jaargang | |
onbekend | 2009 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Jeanneau Sun Fast 3200 | Jeanneau Sun Fast 3200 | Testomstandigheden | |
De Amer, Wind 3/4 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Adrieu Yachts Design | Chantiers Jeanneau | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Rob Krijgsman Watersport, Skips Yachting | Marina Yachting Centre | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
9.79 | 8.55 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 3.48 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Vinkiel | 1.90 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 3.4 | 1300 | onbekend | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
60 | Geen | I | J | P | E |
12.80 | 3.85 | 1.80 | 4.25 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
onbekend | 2YM15 | 15 | SD 20 Saildrive | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
75 | 80 | 60 | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
onbekend | 2 | 6 | onbekend | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
94605 | Vaarklaar, zonder zeilen | 139500 | Toer-wedstrijduitvoering | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. u zult in de praktijk dus minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak wordt gewonnen, vermelden we noch bij de standaardvoorzieningen, noch bij de extra’s teak- producten. In de standaardluxeprijs hebben we een stelpost voor het grootzeil en de genua opgenomen (€ 5.580), een stelpost voor de spinnaker (€ 2.380), idem voor de marifoon (€ 1.500) en de zeilhuiken (€ 700). Daarnaast zijn uit de optielijst berekend: coating en antifouling, spinnakeruitrusting, inclusief koolstof boom, een wegneembaar rolgenuasysteem, walstroomaansluiting, acculader en 2 accu’s, slingerzeiltjes, Raymarine C-80 kaartplotter/gps, laptopinterface op kaartentafel, repeaters bij de mastvoet, een navigatiepakket met 2 maal tridata, 2 maal een windset en een op wedstrijd berekende autopilot, en een Jeanneau-pakket, bestaande uit landvasten, stootwillen, reddingboei, gasfles met drukregelaar, vlaggenlijnen, vlag, stok en houder, windex en een walstroomkabel van 15 meter met verloopstekker en transport van frankrijk naar nederland, inclusief tuigen, vaarklaar maken en een volle dieseltank. We hebben ook een tweede standaardluxeprijs berekend voor als u ook sportief wilt toervaren en het seizoen wilt verlengen. Daartoe hebben we vijf extra stelposten opgenomen: heteluchtverwarming (€ 2.500), buiskap (€ 2.000), anker met 30 meter ketting (€ 600) en een boiler (€ 2.500). |