J/109

16:05

Conclusie

De J-109 is tussen al de middelmatigheid die we doorgaans aantreffen een verademing. Zulke zeileigenschappen, de trimmogelijkheden, de kwaliteit en de doordachte plaatsing van beslag, de degelijke doch lichte constructie, tref je zelden op een serieboot aan. De boot is vooral op prestatie gebouwd en we geloven onze collega’s van Yachting World direct als ze de zeileigenschappen van de boot in een test met twee andere nieuwe jachten in die lengte superieur achten.

De IRC-rating hangt natuurlijk af van de uitvoering die u kiest. Maar de gemiddelde rating van 1.036 zal menig grotere boot vrees aan jagen. Het is een uiterst snel modern toerschip dat heel wat boten bij een oceaanoversteek in zijn kielzog zal laten.

De boot is in vergelijking met andere aan de dure kant en wordt bovendien allesbehalve compleet geleverd. Daar staat tegenover dat de boot met een tijdrovende methode zeer degelijk geconstrueerd is, uitgerust is met beslag van topkwaliteit en rodverstaging. Eigenlijk zouden we niet weten waarmee we de J-109 moeten vergelijken. Toegegeven, de J-109 biedt minder luxe dan menig boot in die lengtemaat. De verrassende prestaties op alle koersen bij licht weer – wat wij getest hebben – en bij forse wind wat onze collega’s van Yachting World ervoeren, maakt de boot een klasse apart. En deze boot biedt de sportieve zeiler alles waar het om gaat, zeilplezier!

Specificaties

Titel
Zeilen met de J/109
NummerJaargang
062002
Merklogo
MerkType
J/109onbekend
Testomstandigheden
Holland Diep, Wind NW2/3
Fotograaf-foto
Tekening
OntwerpBouw
Rod JohnstoneJ-Compositie
Leverancier NederlandLeverancier Belgie
Ipco Marineonbekend
Lengte rompLengte waterlijn (Lwl)
10.859.30
RompmateriaalBreedte romp (Bmax)
Polyester3.51
KielsoortDiepgang Standaardkiel
Vinkiel2.10
DiepgangWaterverplaatsingBallast (Kielgewicht)Masthoogte boven waterlijn
1.804.951760onbekend
Aandewinds zeiloppervlakBijgeleverde zeilen
83onbekend
IJPE
onbekendonbekendonbekendonbekend
MotormerkMotortypeMotorvermogenMotortoevoeging
Volvo Penta202018Saildrive, tweeblad vouwschroef
Inhoud brandstoftankInhoud watertankInhoud vuilwatertank
85150onbekend
DoucheHuttenSlaapplaatsenSlaapplaatsen maximaal
onbekend24onbekend
Stahoogte bij luikStahoogte bij hoofdschot
onbekendonbekend
Prijs vanafPrijs-vanaf-toevoegingStandaardluxeprijsStandaardluxeprijs-toevoeging
165523onbekend195500onbekend
Specificatietoelichting

De Standaard-luxeprijs dient voor prijsvergelijking. In deze prijs zijn alle extra’s berekend die sommige importeurs in hun standaardpakket aanbieden. Doorgaans zult u dus goedkoper uit zijn dan in de standaard-luxeprijs berekend. Bij de J-109 zijn de volgende extra’s berekend: dieptemeter, windset, log, walstroomaansluiting, acculader, heteluchtverwarming, boegrol, elektrische ankerlier, grootzeil, 100% genua, Harken-rolreefinrichting, aflever- en transportkosten, antifouling, zeewater- pomp, zwaardere motor, klapschroef, buiskap, warmwatersysteem, buitendouche, twee gekoppelde genuakarren, barberhaulerrail, dubbele spi- en fokkenval.

Last modified: 21 maart 2011
Sluiten