Conclusie
De J-109 is tussen al de middelmatigheid die we doorgaans aantreffen een verademing. Zulke zeileigenschappen, de trimmogelijkheden, de kwaliteit en de doordachte plaatsing van beslag, de degelijke doch lichte constructie, tref je zelden op een serieboot aan. De boot is vooral op prestatie gebouwd en we geloven onze collega’s van Yachting World direct als ze de zeileigenschappen van de boot in een test met twee andere nieuwe jachten in die lengte superieur achten.
De IRC-rating hangt natuurlijk af van de uitvoering die u kiest. Maar de gemiddelde rating van 1.036 zal menig grotere boot vrees aan jagen. Het is een uiterst snel modern toerschip dat heel wat boten bij een oceaanoversteek in zijn kielzog zal laten.
De boot is in vergelijking met andere aan de dure kant en wordt bovendien allesbehalve compleet geleverd. Daar staat tegenover dat de boot met een tijdrovende methode zeer degelijk geconstrueerd is, uitgerust is met beslag van topkwaliteit en rodverstaging. Eigenlijk zouden we niet weten waarmee we de J-109 moeten vergelijken. Toegegeven, de J-109 biedt minder luxe dan menig boot in die lengtemaat. De verrassende prestaties op alle koersen bij licht weer – wat wij getest hebben – en bij forse wind wat onze collega’s van Yachting World ervoeren, maakt de boot een klasse apart. En deze boot biedt de sportieve zeiler alles waar het om gaat, zeilplezier!
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Zeilen met de J/109 | Nummer | Jaargang | |
06 | 2002 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
J/109 | onbekend | Testomstandigheden | |
Holland Diep, Wind NW2/3 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Rod Johnstone | J-Compositie | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Ipco Marine | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
10.85 | 9.30 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 3.51 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Vinkiel | 2.10 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
1.80 | 4.95 | 1760 | onbekend | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
83 | onbekend | I | J | P | E |
onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | 2020 | 18 | Saildrive, tweeblad vouwschroef | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
85 | 150 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
onbekend | 2 | 4 | onbekend | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
165523 | onbekend | 195500 | onbekend | Specificatietoelichting |
De Standaard-luxeprijs dient voor prijsvergelijking. In deze prijs zijn alle extra’s berekend die sommige importeurs in hun standaardpakket aanbieden. Doorgaans zult u dus goedkoper uit zijn dan in de standaard-luxeprijs berekend. Bij de J-109 zijn de volgende extra’s berekend: dieptemeter, windset, log, walstroomaansluiting, acculader, heteluchtverwarming, boegrol, elektrische ankerlier, grootzeil, 100% genua, Harken-rolreefinrichting, aflever- en transportkosten, antifouling, zeewater- pomp, zwaardere motor, klapschroef, buiskap, warmwatersysteem, buitendouche, twee gekoppelde genuakarren, barberhaulerrail, dubbele spi- en fokkenval. |