Conclusie
De Impala 31 ervaren we als een verfrissing, na al het steeds maar uitdijende geweld van de laatste jaren. Wat ons betreft had de boeg wat rechter gekund om door de vergroting van de waterlijn de toename van de golfweerstand bij hoge snelheden iets op te rekken. Het ontwerp had ook meer zeeg mogen krijgen om meer volume in het voorschip te brengen.
Toch bewijst de boot weer eens, dat gematigde lijnen weliswaar ten koste van de ruimte in het interieur gaan, maar de zeileigenschappen dusdanig verbeteren, dat geen echte zeiler daar mee zal zitten. Dit is een boot voor wie lol heeft in het trimmen van de zeilen. Elke verandering van de triminstellingen levert verhoging of verlaging van de rente op.
De Impala 31 is een uiterst snelle boot en dat gaat in dit geval zeker niet ten koste van de statische en dynamische stabiliteit. U kunt in deze lengte goedkopere boten vinden, temeer daar de boot voor de standaardprijs verre van compleet is. Zo vinden we niet dat een schip die in de CE-normering Categorie A waar moet maken, uitgerust kan zijn zonder effectief ankerbeslag.
Het is echter moeilijk in deze lengtemaat en tegen deze prijs een nieuwe boot te kopen met overtuigend betere zeileigenschappen. Ook zal het niet eenvoudig zijn een schip te vinden in deze lengte dat, ondanks een paar onvolkomenheden, beter is afgewerkt en beter is geconstrueerd.
We vinden wel dat een hedendaagse boot standaard voorzien moet zijn met eenvoudiger trimvoorzieningen. Bijvoorbeeld een traploos, uit de kuip te bedienen leioog voor de fokkenschoot en een brede overloop voor de grootzeilschoot. Per slot van rekening gaat het hier om een cruiser-racer, waar standaard hoge eisen gesteld mogen worden aan bedieningsgemak en de trimmogelijkheden.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Gaan 'zeewaardig' en 'snel' samen op een 31-voeter? | Nummer | Jaargang | |
11 | 2003 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Impala 31 | onbekend | Testomstandigheden | |
Hollands Diep, Wind ZW 4/5 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Bjorn Jensen | Impala Yachts | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Ipco Marine | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
9.25 | 7.50 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 3.00 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Vinkiel | 1.78 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 3.3 | 1300 | onbekend | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
47.3 | Doorgelat grootzeil, genua 3 | I | J | P | E |
onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Yanmar | onbekend | 9 | Saildrive, Klapschroef | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
45 | 45 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
onbekend | 2 | 4 | 5 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
85603 | onbekend | 104000 | onbekend | Specificatietoelichting |
De Standaard-luxeprijs dient voor prijsvergelijking. In deze prijs zijn alle extra’s berekend die sommige importeurs in hun standaardpakket aanbieden. Doorgaans zult u dus goedkoper uit zijn dan in de standaard-luxeprijs berekend. Deze berekening omvat antifouling op epoxybasis, een grootzeilhuik, buiskap, stootlijst, een kompas, schip tuigen en klaarmaken, transport naar Nederland, een fokrolreefinstallatie van Harken, anker + lijn, stootwillen, instrumentenconsole, warmwatersysteem, oven, koelunit, walaansluiting en acculader, log-, snelheids- en dieptemeter. weggepompt kan worden. |