Impala 31

16:24

Conclusie

De Impala 31 ervaren we als een verfrissing, na al het steeds maar uitdijende geweld van de laatste jaren. Wat ons betreft had de boeg wat rechter gekund om door de vergroting van de waterlijn de toename van de golfweerstand bij hoge snelheden iets op te rekken. Het ontwerp had ook meer zeeg mogen krijgen om meer volume in het voorschip te brengen.

Toch bewijst de boot weer eens, dat gematigde lijnen weliswaar ten koste van de ruimte in het interieur gaan, maar de zeileigenschappen dusdanig verbeteren, dat geen echte zeiler daar mee zal zitten. Dit is een boot voor wie lol heeft in het trimmen van de zeilen. Elke verandering van de triminstellingen levert verhoging of verlaging van de rente op.

De Impala 31 is een uiterst snelle boot en dat gaat in dit geval zeker niet ten koste van de statische en dynamische stabiliteit. U kunt in deze lengte goedkopere boten vinden, temeer daar de boot voor de standaardprijs verre van compleet is. Zo vinden we niet dat een schip die in de CE-normering Categorie A waar moet maken, uitgerust kan zijn zonder effectief ankerbeslag.

Het is echter moeilijk in deze lengtemaat en tegen deze prijs een nieuwe boot te kopen met overtuigend betere zeileigenschappen. Ook zal het niet eenvoudig zijn een schip te vinden in deze lengte dat, ondanks een paar onvolkomenheden, beter is afgewerkt en beter is geconstrueerd.

We vinden wel dat een hedendaagse boot standaard voorzien moet zijn met eenvoudiger trimvoorzieningen. Bijvoorbeeld een traploos, uit de kuip te bedienen leioog voor de fokkenschoot en een brede overloop voor de grootzeilschoot. Per slot van rekening gaat het hier om een cruiser-racer, waar standaard hoge eisen gesteld mogen worden aan bedieningsgemak en de trimmogelijkheden.

Specificaties

Titel
Gaan 'zeewaardig' en 'snel' samen op een 31-voeter?
NummerJaargang
112003
Merklogo
MerkType
Impala 31onbekend
Testomstandigheden
Hollands Diep, Wind ZW 4/5
Fotograaf-foto
Tekening
OntwerpBouw
Bjorn JensenImpala Yachts
Leverancier NederlandLeverancier Belgie
Ipco Marineonbekend
Lengte rompLengte waterlijn (Lwl)
9.257.50
RompmateriaalBreedte romp (Bmax)
Polyester3.00
KielsoortDiepgang Standaardkiel
Vinkiel1.78
DiepgangWaterverplaatsingBallast (Kielgewicht)Masthoogte boven waterlijn
onbekend3.31300onbekend
Aandewinds zeiloppervlakBijgeleverde zeilen
47.3Doorgelat grootzeil, genua 3
IJPE
onbekendonbekendonbekendonbekend
MotormerkMotortypeMotorvermogenMotortoevoeging
Yanmaronbekend9Saildrive, Klapschroef
Inhoud brandstoftankInhoud watertankInhoud vuilwatertank
4545onbekend
DoucheHuttenSlaapplaatsenSlaapplaatsen maximaal
onbekend245
Stahoogte bij luikStahoogte bij hoofdschot
onbekendonbekend
Prijs vanafPrijs-vanaf-toevoegingStandaardluxeprijsStandaardluxeprijs-toevoeging
85603onbekend104000onbekend
Specificatietoelichting

De Standaard-luxeprijs dient voor prijsvergelijking. In deze prijs zijn alle extra’s berekend die sommige importeurs in hun standaardpakket aanbieden. Doorgaans zult u dus goedkoper uit zijn dan in de standaard-luxeprijs berekend. Deze berekening omvat antifouling op epoxybasis, een grootzeilhuik, buiskap, stootlijst, een kompas, schip tuigen en klaarmaken, transport naar Nederland, een fokrolreefinstallatie van Harken, anker + lijn, stootwillen, instrumentenconsole, warmwatersysteem, oven, koelunit, walaansluiting en acculader, log-, snelheids- en dieptemeter. weggepompt kan worden.

Last modified: 21 maart 2011
Sluiten