Conclusie
Het steenkolenengelse begrip cruiser-racer is altijd al een contradictio interminis geweest, maar momenteel ook nog aan inflatie onderhevig. Afschaffen dus. Je hebt toerjachten en wedstrijdjachten en binnen beide categorieën jachten die daarbinnen meer of minder zijn gespecialiseerd. Vanuit deze opvatting is de Hanse 320 een goed varend, modern toerjacht. In de woensdagavondwedstrijden zal de boot goed kunnen presteren, maar in serieuzere wedstrijdvelden zult u hem niet zien.
De werf roemt de eenvoud die de boot geschikt maakt voor kleine bemanningen en solozeilen. Dat geldt met name voor de keerfok – zeker voor aandewindse koersen –, maar op ruimere koersen zal al snel een gennaker nodig zijn. Ook het ontbreken van een grootschootoverloop in combinatie met een talie van de giekneerhouder die onbereikbaar is voor de stuurman en een groot, dus moeilijk te passeren stuurwiel maakt de boot minder geschikt voor solozeilen. Afgezien van enkele kritieken zijn we onder de indruk van de technische installaties van het jacht. Er is duidelijk geïnvesteerd in de kwaliteit van de elektra en het motorgedeelte.
En dan de prijs. Gezien de basisprijs kunnen we Hanse tot de prijskrakers rekenen. Met de kwaliteit op technisch gebied en de ‘styling’ onderdeks onderscheidt Hanse zich van de directe concurrentie. Daar staat tegenover dat de boot voor de basisprijs wel erg kaal wordt geleverd.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Modern en degelijk toerjacht | Nummer | Jaargang | |
onbekend | 2009 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Hanse 320 | onbekend | Testomstandigheden | |
Volkerak, Wind 2 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Judel / Vrolijk | Hanse Yachts | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
West Yachting Workum, West Yachting Willemstad | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
9.55 | 8.72 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
onbekend | 3.30 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | 1.84 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
1.53 | 5.2 | 1500 | 14.77 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
51.35 | Grootzeil, zelfkerende fok | I | J | P | E |
12.45 | 3.87 | 11.70 | 4.10 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Yanmar | onbekend | 22 | Saildrive | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
120 | 240 | 1 | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
2 | 4 | 6 | onbekend | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
72352 | Vaarklaar | 106580 | +51% | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult in de praktijk dus minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. In de standaardluxeprijs zijn de volgende extra’s berekend: zelfslijpende antifouling, het Cruising pack (koelkast, acculader, 220V walstroom, fm/cd/mp3-speler met speakers, middenbolders, boiler, natgoedruimte, winchpakker 2x 40sT, anker plus ketting, telescopische giekneerhouder, kaartplotter en gps), stuurwielbesturing, het navigation pack - Wheel version (simrad Is20, marifoonvoorbereiding, autopilot), heteluchtverwarming, kuiptent, kuiptafel, rvs schuurlijst, railingpoorten, grootschootoverloop op kuipbanken, extra dakluiken voor achterkajuit en natte cel, tweeblads klapschroef, extra accu, marifoon (simrad Rs82), maindropsystem, buiskap, gennakerpakket, vaarklaarmaken en transport naar nederland. Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak gewonnen wordt, vermelden we geen teakproducten bij de standaardvoorzieningen, noch bij de extra’s. |