Conclusie
De werf kan trots zijn op de Hallberg-Rassy 310. Het is een echt toerjacht. De bewegingen van de boot in zeegang zijn prettig. De boot kan vrij hoog varen, maar is dan niet uitzonderlijk snel. Maar op ruimere koersen en bijpassende lichtweerzeilen lijkt ons de boot geschikt voor comfortabele snelle oversteken.
Op technisch gebied is de de HR310 van uitstekend niveau. De motor is perfect ingebouwd en voor een monteur uitstekend bereikbaar. We hebben persoonlijk geen ervaringen met het bussysteem met betrekking tot de voeding van de elektriciteitsgebruikers, maar de voordelen lijken evident. Het ontbreken van een kaartentafel zal niet door iedereen in dank worden afgenomen, maar lijkt ons op den duur een logische ontwikkeling.
Het drainagesysteem in de bilge verdient volgens ons wel enige aandacht. Zo zullen buisjes in de doorboringen van de spanten het schoonhouden van de bilge vergemakkelijken. De plaats van de bilgepomp met de automatische schakelaar verdient enige attentie. De boot deugt en is uitstekend afgewerkt.
De Hallberg-Rassy 310 is niet goedkoop. Maar wie van kwaliteit houdt weet dat hij daar voor moet betalen.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Verborgen vernieuwing | Nummer | Jaargang | |
04 | 2010 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Hallberg Rassy 310 | onbekend | Testomstandigheden | |
Grevelingen, Wind ZW 4 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
German Frers | Halberg Rassy Varvs AB | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Nova Yachting International | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
9.50 | 8.80 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 3.18 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Vinkiel | 1.80 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 4.35 | 1680 | 14.35 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
47.2 | Grootzeil, rolgenua | I | J | P | E |
11.69 | 3.81 | 11.09 | 4.00 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Yanmar | 3YM20C/SD20 | onbekend | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
100 | 200 | 50 | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | 2 | 4 | 6 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
137862 | Vaarklaar | 170000 | +23% | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult in de praktijk dus minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. De HR 310 wordt standaard geleverd met een Furlex genuarolsysteem, doorgelat grootzeil en fok, Furuno FI-50 Digital log/diepte/snelheid, led navigatieverlichting, koelkast met compressor, vuilwatertank, epoxyprimer, antifouling, loden kiel en stootlijst met messing strip. Voor de standaardluxeprijs zijn verder nog berekend: slingerzeilen (2 stuks), grootzeilhuik, stopper voor de furlexlijn, helmstokverlenger, kuiptafel met houder in de bakskist, beschermstrips bij de klampen, Furuno FI-50 wind, Raymarine A70 plotter met gps en antenne, Autopilot Raymarine SPX-50, marifoon, marifoonantenne en bekabeling, walaansluiting, kabel en stopcontacten, acculader, 240A accu, Webasto heteluchtverwarming, mengkraan, waterdruk- systeem met drukvat, warmwaterboiler isotherm, douchegordijn, stereo radio/cd en luidsprekers, 2 x 3 kg gasflessen met regelaar en houder, elektrische ankerlier met anker en 40 meter ketting, led driekleurentoplicht en ankerlicht, douche op zwemplatvorm, klapschroef, transportkosten naar Nederland en zeilklaarmaken. Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak wordt gewonnen, vermelden we geen teakproducten bij de standaardvoorzieningen, noch bij de extra’s. |