Conclusie
De Haber 800C4 is, ondanks zijn geringe afmetingen met stahoogte in het dekhuis, een ruim toilet, ruime slaapplaatsen in het vooronder en luxe afwerking, een echte boot om op te wonen. Aan het silhouet moeten we als raszeilers een beetje wennen, maar daar merk je weinig van als je je op de boot bevindt.
De kuip is comfortabel en dat geldt ook voor binnen (‘onderdeks’ kun je dat op de Haber niet meer noemen). Het technisch ontwerp van tuig en zwaarden is veelal origineel en functioneert in de praktijk goed.
Toch bekruipt ons het gevoel dat voor diverse technische hoogstandjes ook simpelere oplossingen mogelijk zijn. Dat doet echter niets af aan de kwaliteit van de Haber 800C4. Een beter doordachte en uitgevoerde elektrische installatie en wat meer zorg voor de motorinbouw zouden de Haber 800C4 vervolmaken.
Met zijn geringe doorvaarthoogte, eenvoudige bediening en hoge mate van comfort is deze Haber een uitstekende boot voor een klein rondje Europa, via Rijn, Rijn-Donaukanaal en Donau naar de Zwarte zee, langs de kusten en met wat kleine oversteken naar de Franse Zuidkusten via de Rhône en de Franse Kanalen terug naar Nederland.
En dan de prijs. Voor zo’n kleine boot is de Haber 800C4 niet goedkoop. De kwaliteit en het comfort dat voor die prijs wordt geleverd, is echter zo hoog dat we de verhouding daartussen als gunstig kwalificeren.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Ideaal voor een rondje Europa | Nummer | Jaargang | |
07 | 2008 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
haber 800C4 | onbekend | Testomstandigheden | |
Adriatische Zee, Wind 2/4 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Janusz Konkol & Henrik Brylski | Yacht Service | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Jachtbemiddeling Heeresloot B.V. | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
7.93 | 7.50 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 2.50 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Overige | 0.58 / 1.80 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 2.65 | 800 | 8.20 / 10.80 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
32.8 | Grootzeil, rolboomfok, rolgenua | I | J | P | E |
7.19 | 3.84 | 8.43 | 4.00 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Vetus Mitsubishi | M2CS | 11 | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
25 | 2*50 | 40 | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
In de kuip | 1 | 5 | onbekend | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
77440 | onbekend | onbekend | onbekend | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult in de praktijk dus minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. Voor de standaardluxeprijs zijn de volgende extra’s berekend: motor 22 pk (i.p.v. 11 pk), douche, verwarming, heetwatervoorziening, osmosebehandeling en antifouling, stuurautomaat, log, dieptemeter, windset, kaartplotter, zeetoilet (elektrisch), autoradio met cd-speler, koelkast, walaansluiting en acculader, vuilwatertank en transport naar Nederland. Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak gewonnen wordt, vermelden we noch bij de standaardvoorzieningen, noch bij de extra’s teakproducten. |