Conclusie
De Feeling 32 is een ideale boot om ondiepe wateren te bezeilen en droog te vallen. Boten met een ophaalbaar zwaard zijn doorgaans vrij klein. De Feeling 32 is echter een zeewaardig jacht, waarmee u vreemde kusten kunt bezeilen om vervolgens het achterland van rivieren en schorrengebieden te verkennen.
De boot steekt met opgetrokken zwaard vijfenzestig centimeter en kan uitstekend droogvallen op de kielbalk, de twee kimkieltjes, die onderdeel zijn van de ijzeren grondplaat, en de twee roeren. Een bijkomend voordeel is dat u veel eerder over een ‘bar’ bij een riviermonding kunt dan in een boot met een vinkiel.
De boot is mooi afgewerkt en heeft een licht, uitnodigend interieur. De plaats van de tanks, de boiler en de accu – allemaal zware gewichten – is niet ideaal. Jammer dat op de boot waar wij op voeren, de motor gebrekkig was ingebouwd. Maar daar is wel wat aan te doen.
De Feeling 32 hoort niet tot de goedkoopste boten in deze lengte. De prijs ligt in de buurt van de Catalina 320, de nieuwe Sunbeam 30 en de Winner 9.50. Voor wie zich aangesproken voelt door de extra mogelijkheden van de kiel-midzwaardconstructie, zal de prijs waarschijnlijk niet onoverkomelijk zijn.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Oversteken en droogvallen | Nummer | Jaargang | |
onbekend | 2009 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Feeling 32 | onbekend | Testomstandigheden | |
Feeling 32 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Michel Joubert & Patrick Roseo | Groupe Alliaura Marine | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Noel Watersport | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
9.68 | 8.70 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 3.42 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | 1.65 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
0.65 / 1.90 | 4.11 / 4.45 | 1265 / 1550 | onbekend | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
51.5 | Grootzeil, rolgenua | I | J | P | E |
11.83 | 3.55 | 11.20 | 3,67 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | onbekend | 18 | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
70 | 200 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
onbekend | 2 | 6 | onbekend | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
101150 | Vaarklaar, vaste kiel | 139450 | Hefkiel | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult in de praktijk dus minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. Bij de standaardluxeprijs zijn de volgende extra’s berekend: zeilhuik voor grootzeil, gps, marifoon, radio/cd-speler, heteluchtverwarming, landvasten, stootwillen, anker, ankerlijn met kettingvoorloop, log, dieptemeter, windset, koelbox, tweede serviceaccu, ten dele doorgelat grootzeil, lazy jacks, neerhouder, dubbel reefsysteem, beslag voor asymmetrische spinnaker, klapschroef, driekleurentoplicht met ankerlicht, autopilot, stuurwiel, antifouling, verpakking voor transport, export- en transportkosten, kraankosten, vaarklaarmaken en optuigen. Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak wordt gewonnen, vermelden we geen teakpoducten bij de standaardvoorzieningen, noch bij de extra’s. |