Etap 39S

16:41

Conclusie

Door ons uit te nodigen wat langer met de boot te zeilen nam Etap een risico. Tijdens een korte zeereis komen nu eenmaal veel meer aspecten aan de orde dan tijdens een normale vaarimpressie. Het gevaar is dat de onvolkomenheden die we daardoor constateren, onevenredig gewicht krijgen. We zijn er van overtuigd dat menige andere boot die we op deze paginaís beschreven. soortgelijke problemen laat zien als je er een nacht mee doorvaart.

De Etap 39S heeft alle kenmerken van een goed gebouwd modern toerschip. Dat de allereerste boot die uit de fabriek rolde. wat schoonheidsfoutjes vertoont, is niet vreemd. Gezien de gedegen reputatic van de bouwer zullen die ongetwijfeld op volgende boten zijn verholpen. Met deze nieuwe boot gaat de Belgische werf verder op de weg die vorig jaar met de 34 werd ingeslagen. Een wat conservatiever richting dan we van ze gewend waren. De eigenzinnige modellen van de vorige Etap-serie zijn ook nu. jaren na hun introductie. nog altijd opvallende verschijningen in de jachthaven. De nieuwe lijn mist het eigen karakter van de ëoudeí Bi. 35i of 38i. Etap verklaart die omslag door te stellen dat de markt daarom vroeg. Kennelijk is dus nog lang niet iedere koper gecharmeerd van een eigenwijs uiterlijk voor zín dure geld. Wij vinden het jammer dat er om die reden een minder spannende boot is ontstaan. maar kunnen de werf onmogelijk verwijlen ook economischc motieven een rol te laten spelen bij een ontwerp. Het gevolg van het zich conformeren is wel dat het aantal concurrenten toeneemt. Het aanbod in deze klasse is groot. Op een punt blijft Etap zich echter onderscheiden. Ook hun grootste model is on zinkbaar. Een argument dat samen met de realistische prijs ongetwijfeld menig koper zal weten te overtuigen.

Specificaties

Titel
Zeilen met de Etap 39S
NummerJaargang
101998
Merklogo
MerkType
Etap 39Sonbekend
Testomstandigheden
onbekend
Fotograaf-foto
Tekening
OntwerpBouw
J&J DesignEtap Yachting BV
Leverancier NederlandLeverancier Belgie
Polyarc Yachting BVEtap Yachting BV
Lengte rompLengte waterlijn (Lwl)
11.6010.20
RompmateriaalBreedte romp (Bmax)
Polyester3.85
KielsoortDiepgang Standaardkiel
Vinkiel1.97
DiepgangWaterverplaatsingBallast (Kielgewicht)Masthoogte boven waterlijn
1.506.8 / 72050 / 2250onbekend
Aandewinds zeiloppervlakBijgeleverde zeilen
76.6onbekend
IJPE
onbekendonbekendonbekendonbekend
MotormerkMotortypeMotorvermogenMotortoevoeging
onbekendonbekend40onbekend
Inhoud brandstoftankInhoud watertankInhoud vuilwatertank
onbekendonbekendonbekend
DoucheHuttenSlaapplaatsenSlaapplaatsen maximaal
onbekend36onbekend
Stahoogte bij luikStahoogte bij hoofdschot
onbekendonbekend
Prijs vanafPrijs-vanaf-toevoegingStandaardluxeprijsStandaardluxeprijs-toevoeging
153988onbekendonbekendonbekend
Specificatietoelichting
onbekend
Last modified: 14 maart 2011
Sluiten