Conclusie
Elan krijgt onze complimenten voor het afwerkingsniveau. De boot is buitengewoon netjes en degelijk afgewerkt. Zonder te beknibbelen op comfort is Elan erin geslaagd een boot af te leveren die zowel geschikt is voor toeren als voor wedstrijdzeilen. De diepere kiel, de lichter uitgevoerde composiet constructie en de ingebakken voetrail brengen legio voordelen met zich mee. Toch is er ook wat aan te merken op de boot. En hoewel het bouwnummer 1 van de 320 betreft en Elan bovendien heeft kunnen oefenen met de 310, zijn de opmerkingen niet van een bouwnummer 1-aard. We missen door de hele boot bergruimte. Waar het wel is, ontbreken er slingerlatten. Het houvast is in principe goed, maar houdt niet lekker vast. Over het kooktoestel moet Elan nog even een flinke nacht slapen en de zit van de stuurman is niet fantastisch. Daar staat tegenover dat de zeileigenschappen, de gewichtsverdeling en de manoeuvreerbaarheid uitstekend zijn. Gelet op de opties die er nog bij komen, is de Elan een tikkeltje duur. Daarvoor krijgt u dan wel iets dat slechts weinig andere werven kunnen maken. Geen woord gelogen: een echt toerwedstrijdjacht.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Elan | Nummer | Jaargang | |
05 | 2014 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
onbekend | 320S | Testomstandigheden | |
Hollands Diep bij Willemstad, 15-18 knopen (4-5 Bft), vlak water | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
HUMPHREYS YACHT DESIGN/ELAN DESIGN TEAM | ELAN, BEGUNJE, SLOVENIË | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
WNE YACHTING, LANTAARNDIJK 8A, 4797 SP WILLEMSTAD | WNE YACHTING, LANTAARNDIJK 8A, 4797 SP WILLEMSTAD | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
9,25 | 8,71 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 3,22 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Vinkiel | 2,15 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
2,15/1,90/1,50 | 3,71/3,46 | 895/1050/1060 | 15,80 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
53,62 | onbekend | I | J | P | E |
12,25 | 3,58 | 12,05 | 4,13 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | D1-20 | 13.3 | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
45 | 140 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
onbekend | 2 | 4 | 6 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
96.788/102.838 | ELAN 320/ELAN 320S | 101.360/107.410 | (Elan 320/Elan 320S) 125.698/131.748 euro (+30%/+28%) | Specificatietoelichting |
is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend die wij (nagenoeg) onmisbaar achten of waarvan wij waarschijnlijk achten dat u deze zult aanschaffen. In de standaardluxeprijs zijn berekend: Elan Pakket (beschermfolie transport en vloerdelen, led-verlichting, acculader, demontabel ankerbeslag), Dacron grootzeil en rolfok, OneSails gennaker, Webasto heteluchtverwarming, afmeerpakket, Seldén Furlex 200TD, Raymarine 55E met gps-antenne, Bruce-anker met ketting en lijn, antifouling, driekleurentoplicht, buiskap, rolfokhoes en huik, optuigen, tewaterlaten, proefvaren, transport naar Nederland. |