Voor zeilers, door zeilers

Drascombe Drifter 22

Conclusie

Dergelijke traditionele boten met een typisch Britse sfeer zijn een nichemarkt. Het is dan ook de vraag hoe zwaar u onze opmerkingen moet opvatten. De boot zeilt niet optimaal aan de wind, maar “... a gentleman never sails windwards”.

De boot is ontworpen voor binnen- en kustwater, maar verschillende Drascombes zijn veilig de wereld rond gezeild. Het blijkt een degelijke, redelijk zeewaardige boot te zijn en dat zegt wel wat in deze afmetingen. En zo is overal wel een antwoord op.

Die relativeringen snijden wel hout. Met een boot als deze Drifter 22 kunt u ontzettend genieten van de klassieke lijnen, de pure techniek van de zeilbehandeling en de trim. In een nichemarkt is het comfort onderdeks ook relatief. De geconstateerde omissies ten aanzien van de veiligheidsnormering van de CE en afgeleiden daarvan in brede zin kunnen echter niet worden genegeerd. Op dat gebied is er de laatste vijftig jaar veel veranderd; het meeste ten goede.

De boot is vanwege de hoge koers van de pound sterling niet goedkoop. Maar ook dat is op een beperkte markt van liefhebbers doorgaans geen bezwaar. Drascombe Nederland zegt de nodige verbeteringen toe en als die niet te duur uitvallen, zou dat veel goed doen aan de verhouding tussen prijs en kwaliteit.

Specificaties

Titel
Zeer Brits ontwerp
Nummer Jaargang
onbekend 2009
Merklogo
Merk Type
Drascombe Drifter 22 onbekend
Testomstandigheden
Gooimeer, Wind NW 3/4
Fotograaf-foto
Tekening
Ontwerp Bouw
Paul Fisher Churchhouse Boats Ltd
Leverancier Nederland Leverancier Belgie
Drascombe Nederland onbekend
Lengte romp Lengte waterlijn (Lwl)
6.70 5.88
Rompmateriaal Breedte romp (Bmax)
onbekend 2.25
Kielsoort Diepgang Standaardkiel
onbekend 0.40 / 1.05
Diepgang Waterverplaatsing Ballast (Kielgewicht) Masthoogte boven waterlijn
onbekend 1.2 170 1.2
Aandewinds zeiloppervlak Bijgeleverde zeilen
21.76 Grootzeil, fok, druil
I J P E
5.80 2.80 7.47 3.53
Motormerk Motortype Motorvermogen Motortoevoeging
Buitenboordmotor mogelijk onbekend onbekend onbekend
Inhoud brandstoftank Inhoud watertank Inhoud vuilwatertank
onbekend onbekend onbekend
Douche Hutten Slaapplaatsen Slaapplaatsen maximaal
onbekend onbekend 4 6
Stahoogte bij luik Stahoogte bij hoofdschot
onbekend onbekend
Prijs vanaf Prijs-vanaf-toevoeging Standaardluxeprijs Standaardluxeprijs-toevoeging
33775 Vaarklaar 56217 onbekend
Specificatietoelichting
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult in de praktijk dus vaak minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. Bij de berekening van deze standaardluxeprijs zijn de volgende extra’s berekend: buitenboordmotor (Yamaha 8 pk), elektronische ontsteking voor buitenboordmotor, buiskap, hand gps, marifoon, 'binacle' met lier, vier landvasten, vier stootwillen, anker, ankerlijn en kettingvoorloop, log, dieptemeter en windset, acculader en walaansluiting, 85 amp/h accu, boord- en binnenverlichting, driekleurentoplicht en ankerlicht, bronzen patrijspoort, mik, spanbanden voor op trailer, chemisch toilet, gootsteen, waterpomp en gastoestel, anticondensbekleding in de kajuit, invulstuk tussen matrassen, kuiptafel, kuipkussens, kooikussens inclusief hardhouten kajuitbertimmering, rolreeffok, zwemtrap, hardhouten berghout, antifou- ling, transport naar Nederland. Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak gewonnen wordt, vermelden we bij de standaardvoorzieningen, noch bij de extra’s teakproducten.