Conclusie
Naar ons idee is de Contest 45 CS meer een opwaardering van de 44 dan een nieuw type. Maar de kwaliteit van de veranderingen mogen er wel zijn. De vaareigenschappen van de 44 zijn al goed te noemen, de modernisering met een wat groter grootzeil en een kleinere genua en de iets hogere en grotere tuigage van de 45 hebben die nog verbeterd.
Het interieur is aanmerkelijk gemoderniseerd. Alleen over het roer hebben we enige twijfels: op de boot waar wij mee voeren bleek het roer iets overgebalanceerd wat vooral op de motor te merken was. Niet alleen uit veiligheidsoverwegingen, maar ook om marketingtechnische redenen is het de vraag of de vervanging van een roer op een scheg door een vrijzwevend spaderoer op een boot die voor lange reizen gebouwd wordt, wel zo’n goed idee is.
Het is een feit dat de Contest 45 CS ongeveer de duurste min of meer seriematig geproduceerde polyester toerboot in deze lengte is. Vergelijken we echter de boot met uitrusting van alle schepen op hetzelfde niveau, dan blijft de Contest weliswaar de duurste, maar blijven de verschillen beperkt tot enkele procenten. Een tweede groep met Dehler, Etap en Wauquiez volgt op om en nabij de -20 procent, een derde groep met Bénéteau, Jeanneau, en Hanse ligt op ongeveer -40 procent van de prijs van de Contest en uit een vierde groep prijskrakers als Bavaria en Harmony koop je er twee voor één.
Zonder iets af te willen doen aan de kwaliteiten van de andere schepen blijkt uit de bovenstaande tekst dat wij de 45 CS een boot vinden van uitzonderlijke kwaliteit. Je betaalt er voor, maar je hebt ook wat, voor ons een reden om de verhouding tussen de prijs en de kwaliteit positief te beoordelen.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Het volgende niveau | Nummer | Jaargang | |
03 | 2006 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Contest 45 CS | onbekend | Testomstandigheden | |
IJsselmeer, Wind 2, in buien 5 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Georg Nissen | Contest Yacht, Conyplex | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
onbekend | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
13.54 | 11.70 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 4.10 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | 1.95 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 13.5 | 5100 | 21.08 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
103 | Darcon grootzeil, High Aspect fok | I | J | P | E |
18.65 | 4.86 | 17.36 | 5.43 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Yanmar | onbekend | 75 | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
350 | 470 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
2 | 2 / 3 | 4 / 6 | 5 / 7 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
553350 | Vaarklaar | 617000 | onbekend | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult dus in de praktijk minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. In deze standaardluxeprijs zijn onder meer de volgende voorzieningen standaard: oven, boiler 40 l., Furlex genuarolsysteem, elektrische ankerlier, koelbox 115 l. De extra’s die berekend zijn voor de standaardluxeprijs zijn: de uitvoering met drie hutten, Seldén grootzeil rolreefinstallatie in mast, het Energypack (met de Mastervolt Whisper, 2 extra gellaccu’s boven de 4 standaardaccu’s, acculader en omvormer), accu-diagnosecomputer, boegschroef, elektrisch toilet, 125 l. vuilwatertank, magnetron, radio/ geluidsinstallatie met binnen en buiten boxen, elektrische genuaschootlieren, boordelektronica: wind, snelheid, diepte etc. GPS, vriezer 230 l., buiskap en kuiptafel. |