Deze test is onderdeel van een dubbeltest. Uitgevoerd met de Bavaria Cruiser 37. Zie: Vaartest Bavaria Cruiser 37
Beide nieuwe boten van Bavaria, de Bavaria Cruiser 37 en de Cruiser 41 lijken behoorlijk op elkaar. Door de constructie deel uit te laten maken van het interieur, veel ramen toe te voegen en het hoofdschot naar voren te verplaatsen is de ruimtebeleving in de kajuit optimaal. Beide jachten slaan ongeveer op dezelfde koers aan – op 45 graden zonder en op 110 graden met asymmetrische spinnaker. De 37 heeft beduidend minder zeil dan de 41 en het gewicht is relatief hoog. Dat resulteert in een wat trage reactie op trim en roer, maar is tegelijkertijd een bron van de rust en het evenwicht aan boord.
Op de 37 hadden we de stuurpositie graag wat ruimer gezien. Een standaard handgreep in het vakwerk van het kajuitplafond – zoals op de 41 – lijkt ons geen overbodige luxe, maar verder zijn we zeer te spreken over het comfort benedendeks. De kombuis in langsrichting voldoet, maar hadden we liever met meer rugsteun gezien. De Bavaria Cruiser 41 is net iets beter in proportie dan zijn jongere broertje. Dat is te voelen in het zeilgedrag. Beide Bavaria’s zijn wellicht minder goedkoop dan dat we wel eens eerder van Bavaria hebben gezien, maar als u op zoek bent naar een comfortabele, ruime boot voor een vriendelijke pries, bent u hier aan het juiste adres. Wat ons betreft zijn de nieuwe modellen geslaagd.
Specificaties
Titel
Efficiëntie als leidraad
Nummer
Jaargang
11
2013
Merklogo
Merk
Type
Bavaria
Cruiser 41
Testomstandigheden
Markermeer (zuid), 6-13 knp/2-4 bft, golfslag 0,5 meter
Fotograaf-foto
Tekening
Ontwerp
Bouw
Farr Yacht Design
Bavaria Yachtbau
Leverancier Nederland
Leverancier Belgie
Jansma Jacht
onbekend
Lengte romp
Lengte waterlijn (Lwl)
11.99
10.75
Rompmateriaal
Breedte romp (Bmax)
Polyester
3.96
Kielsoort
Diepgang Standaardkiel
onbekend
2.05
Diepgang
Waterverplaatsing
Ballast (Kielgewicht)
Masthoogte boven waterlijn
1.65
8.68
2736
18.68
Aandewinds zeiloppervlak
Bijgeleverde zeilen
81.8
onbekend
I
J
P
E
15.63
4.22
15.36
5.27
Motormerk
Motortype
Motorvermogen
Motortoevoeging
Volvo Penta
D1-30
21
onbekend
Inhoud brandstoftank
Inhoud watertank
Inhoud vuilwatertank
210
360
onbekend
Douche
Hutten
Slaapplaatsen
Slaapplaatsen maximaal
1
2/3
6
8
Stahoogte bij luik
Stahoogte bij hoofdschot
onbekend
onbekend
Prijs vanaf
Prijs-vanaf-toevoeging
Standaardluxeprijs
Standaardluxeprijs-toevoeging
126999
onbekend
151093
+19%
Specificatietoelichting
Deze test is onderdeel van een dubbeltest. Uitgevoerd met de Bavaria Cruiser 37.
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend die wij (nagenoeg) onmisbaar achten of waarvan wij zeer waarschijnlijk achten dat u deze zult aanschaffen. In de standaardluxeprijs voor de Bavaria cruiser 37 zijn berekend: ankerlier, delta anker en 50 m. ketting, naviga- tiepakket met garmin plotter, vhf, ais en stuurautomaat, buiskap, kuiptafel, dieselkachel, boiler, fusion geluidsinstallatie, garmin log, temperatuur-, diepte- en wind- meter. Voor de Bavaria cruiser 41 zijn berekend in de standaardluxeprijs: elektrische ankerlier met delta anker en 50 m. ketting, navigatiepakket met Garmin plotter, vhf, ais en stuurautomaat, buiskap, kuiptafel, dieselkachel, boiler, fusion geluidsinstallatie en garmin log, diepte-, temperatuur- en windmeter.