Conclusie
Deze test is onderdeel van een dubbeltest. Uitgevoerd met de Bavaria Cruiser 41. Zie: Vaartest Bavaria Cruiser 41
Beide nieuwe boten van Bavaria, de Bavaria Cruiser 37 en de Cruiser 41 lijken behoorlijk op elkaar. Door de constructie deel uit te laten maken van het interieur, veel ramen toe te voegen en het hoofdschot naar voren te verplaatsen is de ruimtebeleving in de kajuit optimaal. Beide jachten slaan ongeveer op dezelfde koers aan – op 45 graden zonder en op 110 graden met asymmetrische spinnaker. De 37 heeft beduidend minder zeil dan de 41 en het gewicht is relatief hoog. Dat resulteert in een wat trage reactie op trim en roer, maar is tegelijkertijd een bron van de rust en het evenwicht aan boord.
Op de 37 hadden we de stuurpositie graag wat ruimer gezien. Een standaard handgreep in het vakwerk van het kajuitplafond – zoals op de 41 – lijkt ons geen overbodige luxe, maar verder zijn we zeer te spreken over het comfort benedendeks. De kombuis in langsrichting voldoet, maar hadden we liever met meer rugsteun gezien. De Bavaria Cruiser 41 is net iets beter in proportie dan zijn jongere broertje. Dat is te voelen in het zeilgedrag. Beide Bavaria’s zijn wellicht minder goedkoop dan dat we wel eens eerder van Bavaria hebben gezien, maar als u op zoek bent naar een comfortabele, ruime boot voor een vriendelijke pries, bent u hier aan het juiste adres. Wat ons betreft zijn de nieuwe modellen geslaagd.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Efficiëntie als leidraad | Nummer | Jaargang | |
11 | 2013 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Bavaria | Cruiser 37 | Testomstandigheden | |
Markermeer (zuid), 6-13 knp/2-4 bft, golfslag 0,5 meter | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Farr Yacht Design | Bavaria Yachtbau | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Jansma Jacht | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
10.90 | 9.90 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 3.67 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | 1.95 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
1.63 | 7 | 2080 | 16.95 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
68 | onbekend | I | J | P | E |
14.06 | 3.73 | 13.58 | 5.10 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | D1-10 | 13,3 | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
150 | 210 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | 2/3 | 4 | 6 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
111199 | onbekend | 133995 | +20% | Specificatietoelichting |
Deze test is onderdeel van een dubbeltest. Uitgevoerd met de Bavaria Cruiser 41. De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend die wij (nagenoeg) onmisbaar achten of waarvan wij zeer waarschijnlijk achten dat u deze zult aanschaffen. In de standaardluxeprijs voor de Bavaria cruiser 37 zijn berekend: ankerlier, delta anker en 50 m. ketting, naviga- tiepakket met garmin plotter, vhf, ais en stuurautomaat, buiskap, kuiptafel, dieselkachel, boiler, fusion geluidsinstallatie, garmin log, temperatuur-, diepte- en wind- meter. Voor de Bavaria cruiser 41 zijn berekend in de standaardluxeprijs: elektrische ankerlier met delta anker en 50 m. ketting, navigatiepakket met Garmin plotter, vhf, ais en stuurautomaat, buiskap, kuiptafel, dieselkachel, boiler, fusion geluidsinstallatie en garmin log, diepte-, temperatuur- en windmeter. |