Conclusie
De A31 is een echte zeilboot. De zeileigenschappen zijn uitstekend, de trimmogelijkheden een lust. De boot is weliswaar ietsje zwaarder dan de oudere broer, maar de lichtweereigenschappen zijn uitstekend. De A31 is een lichte ragbak en biedt al het zeilplezier dat u zult kunnen wensen. De kuip is met zorg ontworpen en daardoor opmerkelijk functioneel. De boot is met een pink te besturen. De A31 is een boot voor een actieve bemanning.
Het kapseisrisico, dus het gevaar dat de boot door een grote breker die dwars invalt kan kapseizen, is relatief hoog. De Capsize Risk Factor is 2,18 terwijl kleiner dan 1,98 gewenst zou zijn. Maar dat geldt ook voor andere lichte boten, zoals de Jeanneau Sun Fast 3200 (CFR 2,26) en de J/97 (CR F 2,10). Dergelijke boten kunnen echt slecht weer best overleven, maar vragen onder die omstandigheden wel actief sturen.
De boot is ook geschikt voor (actieve) toervaart, maar is sober uitgerust. Het interieur van de bovengenoemde Jeanneau is verrassender en die op de J en de Elan luxueuzer. Daar staat tegenover dat de A31 met een basisprijs van 92.000 euro in vergelijking tot andere ragbakken, zoals de Sun Fast 3200 en de J/97 opmerkelijk gunstig is geprijsd. Dat beeld wordt ook bevestigd door de standaardluxeberekening, waarbij de boten op een gelijk uitrustingsniveau worden gebracht.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Een heerlijk ragbak | Nummer | Jaargang | |
03 | 2010 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Archambault 31 | onbekend | Testomstandigheden | |
IJsselmeer, Wind 3/4 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Joubert Nivelt & Mercier | Bateaux Archambault | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Bach Yachting | Westdiep Yachting Center | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
9.55 | 8.08 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 3.23 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Vinkiel | 1.90 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 3.05 | 3100 | onbekend | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
51.5 | Geen | I | J | P | E |
12.11 | 3.67 | 12.08 | 4.06 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Nanni | 2.14 SD 14CV | onbekend | Saildrive | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
30 | 100 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
onbekend | 2 | 4 | 6 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
92000 | Vaarklaar | 137000 | +41% | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult in de praktijk dus minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsbereke- ning aangeeft. Voor de standaardluxeprijs zijn de volgende extra’s berekend: acculader, walstroom, boiler met warmwatercircuit en kuipdouche, buiskap, ankerrol, zwemtrap, Easy-pakket met doorgelat grootzeil, 105% genua, lazy bag, genuahoes, genuarolreefinstallatie (Facnor), 2 meerklampen, 4 bull eyes, 20 meter 8 mm lijn, stelposten voor elektronica (wind, snelheid, diepte, temperatuur, marifoon, kaartplotter met gps en antenne), Webasto heteluchtverwarming, epoxyprimer op het onderwaterschip en antifouling, driekleurentoplicht en ankerlicht, ankerkluis, stuurauto- maat, radio/cd-speler, windex, koelkast, een stelpost van 7.000 euro voor grootzeil en genua, afleverkosten en vaarklaarmaken, een stelpost van 7.000 euro voor transportkosten. Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak wordt gewonnen, vermelden we geen teakproducten bij de standaardvoorzieningen, noch bij de extra’s. |