Actueel

Hoe veilig is ‘het laatste’ redmiddel op zee?

16:32

De Kustwachthelikopters die hulp bieden aan slachtoffers op zee hebben veel tekortkomingen. Dat blijkt uit een vertrouwelijk onderzoeksrapport van veiligheidsdeskundigen van onder meer KLM en Schiphol. Dit kritisch onderzoeksrapport is in bezit van NRC, dat schrijft de krant op 6 januari op de eigen website. Daar valt onder andere te lezen dat aan boord van de helikopters te weinig ruimte is om slachtoffers goed te kunnen behandelen. En verpleegkundigen geven te kennen dat zij zich zorgen maken over hun eigen veiligheid.

Landen zijn internationaal verplicht om mensen in nood op zee te redden. In Nederland coördineert de Kustwacht deze search and rescue-activiteiten en worden ze door het Vlaamse helikopterbedrijf NHV uitgevoerd. De luchtvaartmaatschappij en de luchthaven hebben een gezamenlijk bedrijf dat alle verpleegkundigen (medics), apparatuur en geneesmiddelen voor de SAR-helikopters levert. Meteen na de verschijning van het onderzoeksrapport besluit dat bedrijf, per 1 juni, hiermee te stoppen.

Meerdere 24-uursdiensten

Uit onderzoek blijkt dat er in de cabine zeer weinig ruimte is. Zelfs zo weinig dat je amper een tas met medische middelen kunt openen. Daarnaast kan een medic zich soms niet veilig vastmaken in de heli, iedereen op de basis kan bij de dossiers, opiaten als morfine pakken en soms draaien de bemanningsleden meerdere 24-uursdiensten achter elkaar. Tevens worden er zorgen geuit over de bedrijfsvoering.

Vlaams bedrijf NHV

Jarenlang nam Defensie de reddingsvluchten op de Noordzee op zich, totdat de helikopters te oud werden en de nieuwe op zich lieten wachten. De overheid ging op zoek naar een commerciële partij en die werd gevonden in het Vlaamse bedrijf NHV. Deze voert sinds 2015 de SAR-vluchten uit. Het jaar ervoor won het bedrijf de aanbesteding, ook al voldeed die niet aan alle eisen. Het oorspronkelijke contract tussen de overheid en NHV loopt per 1 juli af, maar minister Van Nieuwenhuizen verlengde het voor nog eens twee jaar. Een nieuwe aanbesteding zou volgens haar deze zomer nog niet klaar zijn. NHV zegt dat naar aanleiding van het KLM-rapport de nodige acties worden ondernomen door de betrokken partijen.

Trainingsvlucht

De aanleiding voor het onderzoek was een ongeval van een medic tijdens een trainingsvlucht. Hierbij raakte zijn enkel blijvend beschadigd. Dit ongeval en de nasleep daarvan zorgden voor onrust onder het personeel op de vliegbasis. Hierdoor stelde minister Cora van Nieuwenhuizen eind vorig jaar een onderzoek in naar de helikopterreddingen op zee.

Klik hier om het artikel, van maandag 6 januari, in NRC te lezen.

Omslagfoto: Nicky Boogaard/CC BY-SA 2.0

 

Tags: , , , Last modified: 7 januari 2020
Sluiten