De opleidingsorganisatie VBO heeft het zogeheten Watersport Vaarbewijs geïntroduceerd. De watersportbonden Watersportverbond, KNMC, NWWB en VNM staan niet achter het nieuwe vaarbewijs dat volgens VBO geldt voor alle binnenwateren en kustwateren. Het Watersport Vaarbewijs is bestemd voor een categorie watersporters waarvoor geen enkele vorm van een vaarbewijs is voorgeschreven. De watersportbonden zijn van mening dat de watersporters hiermee door VBO op het verkeerde been worden gezet.
Op het verkeerde been
Op de website van VBO wordt de indruk gewekt, dat het Watersport Vaarbewijs een document is dat bekend is in de watersportwereld en bij de binnenvaart. Dit vaarbewijs wordt echter niet erkend en heeft geen enkele wettelijke of juridische status. Het Watersportverbond noemt het document buitengewoon kwalijk. Het vaarbewijs dat VBO wil gaan afgeven vertoont een zeer grote gelijkenis met het erkende Klein Vaarbewijs, dat het officiële buitenlandse vaarbewijs (International Certificate of Competence, ICC) vormt.
De watersportbonden willen hun leden stimuleren om een cursus te volgen en een wettelijk erkend vaarbewijs te behalen, ook al vaart men in een vaartuig waarvoor dit (wettelijk) niet verplicht is. Uitsluitend de door de onafhankelijk examenorganisatie VAMEX georganiseerde examens voor Klein Vaarbewijs 1 en 2 en Vaarbewijs Groot Motorschip geven de garantie dat de houders van deze vaarbewijzen over de hiervoor vereiste kennis beschikken.
Last modified: 23 September 2014
Pure geldklopperij en eigenbelang.Wonderlijk dat dit soort initiatieven worden ontwikkeld in een tijd dat de jeugd het laat afweten ,je zou toch zeggen dat deze onzin alleen maar drempelverhogend werkt voor de watersport
Ik krijg sterk de indruk dat VBO, wellicht door de crisis getroffen, te weinig belangstelling krijgt voor de officiële opleidingen en dus zelf maar iets is gaan verzinnen.
Dit dient geen enkel doel (buiten dat van VBO zelf) en schept alleen maar verwarring! Moet verboden worden!!
Ik snap dat men graag zaken wil regelen maar waarom weer dubbel. Weer een stap naar zelfmoord van de watersportsector. Ik zeil al mijn hele leven (ben nu 60) en heb er echt geen zin meer in om weer een papiertje te moeten halen. Dan stop ik ermee en wat ik om mij heen hoor is helaas hetzelfde geluid. Nu prima als die oudjes stoppen hoor ik u denken maar onderschat het gevoel bij de ” jonkies” niet. Zij zijn al papiertjeszat dus ook zij gaan het water mijden. Nederland=regeltjesland.
Voorstel: ga je varen dan volg je lessen en de instructeur geeft aan dat je de elementaire zaken beheerst. Klaar is kees.
Met sportieve groet
Robert-Jan van den Berg
schipper van de ” HEBBES” Naarden
Het aangekondigde Watersport Vaarbewijs is bedoeld voor alle watersporters die een schip varen kleiner dan 15 meter en minder snel dan 20 kmh en is volledig vrijwillig te halen. Er is dus met nadruk geen enkele verplichting!
Het feit dat een vaarbewijs niet verplicht is wil echter niet zeggen dat er dus ook niets hoeft te worden aangeboden aan de betreffende groep watersporters. Het Watersport Vaarbewijs is een opleiding die zich richt op kennis van reglementen en een veilige vaart voor bemanning, schip en omgeving.
Ten opzichte van de bestaande vaarbewijzen onderscheid het zich doordat elementen zoals snel varen en manoeuvreren met grote schepen (groter dan 15 meter) niet behandeld worden. De onderwerpen die wel uitgebreid aan bod komen zijn bijvoorbeeld navigatie met behulp van GPS.
Zelf ben ik houder van het Groot Vaarbewijs en ik zeil regelmatig met charterschepen op het Markermeer. Naar mijn inschatting zou het voor veel (ook zeilende) watersporters van harte aan te bevelen zijn meer theoretische kennis op te doen
1) Op elk water waar beroepsvaart en pleziervaart samen vertoeven dient iedereen de verkeersregels te kennen.
2) Iedereen die een boot vaart dient de verkeersregels te kennen.
Dus een vaarbewijs, eventueel in eenvoudige vorm, is noodzakelijk.