Advertentie

Nieuws

Verliefd op een vergane schoonheid

Het verhaal van Anoré

11:11

Op een botenverkoopsite ontdekt Job van Baars de kitsgetuigde Anoré, een bijzonder 72-voets houten schip. Hoewel de staat van het schip matig is, getuige de foto’s en een paar video’s, laat het hem niet los. Er zit niets anders op: op naar Groot-Brittannië om het schip van dichtbij te bekijken. Lukt het hem zijn roze bril thuis te laten? Je leest het hele verhaal in Zeilen editie 06/2025!

Advertentie

Het is 4 juli 2024. Mijn broer Mathij en ik staan zij aan zij in Island Harbour Marina, Binfield, Engeland. Voor ons ligt Anoré. Ze is prachtig. Deze Amerikaanse dame werd gebouwd in 1976, als one-off, door de nog altijd bestaande Derecktor Shipyards. De jachthaven vertelt ons dat ze jaren geleden in beslag is genomen vanwege mensensmokkel vanuit Frankrijk. De voormalige eigenaar en kompanen zitten hun straf uit in de gevangenis. Sinds april is de jachthaven gerechtigd het schip te verkopen.

Roze bril

We bekijken het schip van top tot teen. Iemand heeft enige moeite gedaan deze beauty wat op te knappen: de meeste algen en mos zijn met de hogedrukspuit verwijderd. Mijn broer en ik kijken elkaar aan en weten: we zijn verliefd. We beloven binnen een week wat te laten horen en vliegen terug naar Nederland.
Mijn andere broer, beëdigd jachtexpert, doet zijn uiterste best ons de verliefdheid uit het hoofd te praten. Hij stelt verstandige vragen als: “Waar ga je zo’n lel van een schip neerleggen?” “Weet je wat dat kost?” “Wat is je budget überhaupt?” Rationeel geven we hem volkomen gelijk, maar zoals dat gaat met verliefdheid: onze emoties en hang naar avontuur nemen de overhand. We slaan zijn goede adviezen in de wind en doen een bod. Wel onder voorbehoud van uitkomst keuring onderwaterschip. Dat advies is gelukkig wel blijven hangen.

Bruidsschat

Ons bod wordt geaccepteerd, nu wordt het echt. Samen met vriend Arno, ook een ervaren zeiler, stappen mijn broer en ik in het avontuur. Enthousiast tekenen we de koopovereenkomst. Alleen als het onderwaterschip niet in orde blijkt of de huiddoorvoeren ondeugdelijk zijn, kunnen we er nog onderuit.
Zo vlak voor de populaire Cowes Week blijkt kranen voor de inspectie van het onderwaterschip lastig. De twee lifts die meer dan 50 ton mogen dragen, zijn druk bezet. We maken een afspraak met de makelaar en Wight Shipyard Co voor de week erna.

Zeilen 06/2025

Wil je de rest van dit verhaal lezen? Bestel nu een digitaal jaarabonnement op Zeilen, dan heb je direct toegang tot dit artikel en vind je in ons digitale archief nog veel meer. Bestel hier.

Óf bestel een jaarabonnement 12x Zeilen+ digitaal lezen, dan krijg je maandelijks ons magazine thuisbezorgd én heb je met onze app altijd en overal de kennis van Zeilen tot je beschikking. Bestel hier.

Omslagfoto en foto: © Job van Baars
Tekst: Job van Baars


Advertentie
Tags: Last modified: 11 June 2025
Sluiten