Nieuws

Vendée Arctique zondag van start

Zeilen nam een kijkje in de racing village

10:00

IMOCA in de haven van Les Sables-d'Ollonne in aanloop naar de Vendée Arctique

In de plaats Les Sables-d’Ollone liggen 25 boten van de IMOCA klasse aan de steiger. Eromheen is een ‘race village’ gebouwd met een bar, een kunstijsbaan, een fotogalerij en een podium. Bezoekers lopen af en aan over de steiger om deze racemonsters te bekijken. “Het spijt me, maar deze is toch echt langer dan die andere? – Ik ga het uitmeten: 1 – 2 – 3 – 4” zegt een man terwijl hij met grote ‘meterstappen’ over de steiger stapt. Een jongen en een meisje van omstreeks 4 en 6 rollen hun posters met daarop de handtekening van Alan Roura voorzichtig op. Ik kijk mijn ogen uit bij het zien van alle aandacht die hier aan de zeilsport besteed wordt.

De verwarring van de IMOCA klasse

Zondag 12 juni om 17 uur gaat de Vendée Arctique van start. De solo zeilrace van 3500 mijl is de eerste kwalificatiewedstrijd voor de Vendée Globe 2024. De wedstrijd vertrekt vanuit hetzelfde stadje als zijn grote broer; Les Sables-d’Olonne in het Vendée departement aan de Golf van Biskaje. 25 schippers zullen deelnemen met 25 boten in de IMOCA klasse, allemaal top-racers van 18,28 meter lang.

Toch vind ik de verwarring over de lengte van de boten van de meneer op de steiger niet zo heel vreemd. De IMOCA is een open klasse. De lengte, kiel en mast van de boten zijn exact hetzelfde maar verder zijn er enorme verschillen. Sommige hebben deckspreaders, andere ‘gewone’ mastspreaders. Sommigen hebben geen foils, andere kleine foils en weer andere grote foils, die zo’n twee meter uitsteken en op en afstappen van de steiger behoorlijk vermoeilijken. De vorm van de romp varieert zodanig, dat sommige schepen inderdaad veel langer lijken dan andere, maar ze zijn echt allemaal 18,28 meter.

Voorbereiding op de Vendée Arctique

De deelnemers en hun boten liggen al een week aan de steiger in Les Sables-d’Ollonne. De sfeer zal meer en meer gespannen worden naarmate de dagen verstrijken. In het eerste weekend en het begin van de week ziet men de schippers nog veel bezig met evenementen en sponsors. Ze geven rondleidingen op hun boot, gaan op de foto met bezoekende schoolklasjes… Een deel doet zelfs mee aan de ‘grande parade’, een uitgesteld evenement om de schippers te huldigen die in 2020 de Vendée globe hebben gefinisht.

Naarmate de week vordert, trekken de deelnemers zich steeds meer terug uit het publieke leven en focussen zich op de race die voor hen ligt. De opzet is dat de deelnemers in 10-14 dagen IJsland ronden en zullen terugkeren. Afhankelijk van de voorspellingen kan de organisatie de route echter tot op de dag voor vertrek wijzigen. Er is zowel storm als windstilte voorspeld. Dit zou voor een lange, tactische en zware race kunnen zorgen.

“Ik denk dat we IJsland niet zullen ronden (…) omdat de organisatie ons denk ik binnen een bepaald tijdsframe weer hier wil hebben en op de route liggen veel gebieden met weinig wind,” zegt Pip Hare op dinsdagmiddag. Ze is de enige Britse deelnemer en één van de slechts twee vrouwelijke deelnemers, “maar goed, ik dacht ook dat de Bermudes 1000 een korte race zou zijn, en dat bleek helemaal niet het geval.”

Geplande route van de Vendée Arctique
De geplande route van de Vendée Arctique

Na het gesprek met Pip moest ik helaas al vertrekken. Ik volg de race vanaf zaterdag online.

Tekst en foto’s: Anna Dupon

Tags: Last modified: 9 juni 2022
Sluiten