Nieuws

Veel wind in North Sea Race

Op zaterdag 7 mei 2005 kende de North Sea Race, onderdeel van de ABN AMRO North Sea Regatta, een zinderende finale voor de Nederlandse kust. Met een noordwestenwind kracht 7 tot 8 denderden de 74 deelnemende jachten onder spinnaker naar de finish voor Scheveningen.

10:53

Op zaterdag 7 mei 2005 kende de North Sea Race, onderdeel van de ABN AMRO North Sea Regatta, een zinderende finale voor de Nederlandse kust. Met een noordwestenwind kracht 7 tot 8 denderden de 74 deelnemende jachten onder spinnaker naar de finish voor Scheveningen.


Het was de Britse 74-voeter OysterCatcher van Richard Matthews die daar om 9.50 uur als eerste de lijn passeerde. Piet Vroon volgde om 10.59 uur met zijn Tonnerre De Breskens en weer een uur later de Sjambok van Jens Kühne (USA). Op zondag reikte wethouder Scholte van de gemeente Den Haag de prijzen uit. Niet in de visafslag, maar tijdens een diner in de Ocean Lounge van Holland Casino in Scheveningen.


Overall IRC – Pinta-M
De overall overwinning in de IRC ging verrassend naar Pinta-M, een Huisman 41 van Atse Beil (NED). Blei nuchter: “We hebben gewoon geluk gehad met het weer. We hebben bijna alles onder spi kunnen varen en we gijpten net op tijd. Dat was 25 mijl voor de MSP-boei [bij IJmuiden], waarna de wind naar het noordwesten draaide en enorm toenam. In de vlagen hadden we 35 knopen wind en gemiddeld zo’n 28. Daardoor waren we eerder bij die boei en konden we langer van de stroom mee profiteren.” Jump the Gun (GBR) van Edward Clay eindigde op de tweede plaats, gevolgd door Rosetta from the Rocks (NED) van Radboud Crul. “We zijn toch ook blij dat we onze enige tegenstander in de IMS 2 hebben verslagen, want Klaas Borgers van de Blue Jane is één van de betere offshore-zeilers van Nederland”, aldus Crul, die tevens deel uitmaakt van het organisatiecomité van de ABN AMRO North Sea Regatta. Nico Poons werd vierde met zijn Charisma, een gloednieuwe Swan 45, en eerste in de IRC O. Aan boord zaten navigator/tacticus Hans Horrevoets en Frans Hinflaar. De boot en de bemanning waren zo nieuw, dat het team op de rustdag voor Harwich als enige ging trainen. Poons: “Dit was onze eerste grote race, dus we zijn tevreden dat we onze directe concurrent de Bellerose Duvel achter ons hebben gelaten.”
Een droomrak voor de Foxy, een IMX-40. Schoten en giekneerhouder in de hand, drie uur scheuren met een knoop of dertien op golven van drie meter hoog, een dikke windkracht zes en zon. Tot even later de sluiting van de spinnakerval open gaat… Foxy finisht uiteindelijk als vierde. (Foto: Klaas Wiersma)
Overall IMS 1 – Team Pandion
In de IMS 1 waren de rollen omgedraaid. Halverwege de Vuurschepenrace verbleef voordekker Daan Lammers een half uur in de mast van Team Pandion om het vastgelopen genuaval los te krijgen. Een tiende plaats was het teleurstellende resultaat. Janny van der Horst greep toen met de Borras de overwinning. Bij de terugreis kampte de Borras met een materiaalprobleem en passeerde Team Pandion winnend de finishlijn. Schipper Bob Kool enthousiast: “We hebben op het laatste stuk de winst gepakt. Na de windshift bij de MSP-boei begon het feest. Dat is ons weertje: veel wind, hoge golven en spinnakeren. We liepen continu 14 knopen en de topsnelheid was 18 knopen. Een super finale.” Op datzelfde traject liet de Borras het liggen. Van der Horst: “Vlak na de start brak de genuaschoot, dus daardoor hadden we een achterstand bij Smith Knoll. Die hebben we vervolgens goed gemaakt, maar op het laatste stuk ging de bek van de spischoot open. We wilden de boel heel houden voor volgende week, dus hebben we toen maar de Genua 3 opgezet en dat kostte plaatsen. Heel jammer.”


Overall ORC – A Boen en JPH
Jors Bol pakte met de A Boen de overwinning in de ORC 1. Bol: “We hebben vanaf Smith Knoll alleen maar gespinnakerd en dat ging geweldig.” In de ORC 2 eindigde JPH van Jeroen Kop op de eerste plaats.


Over de North Sea Race
De 180 mijl lange North Sea Race, georganiseerd door de Royal Ocean Racing Club, ging op vrijdag 6 mei om 10.30 uur van start. Op dat moment stond er voor de kust van Harwich een flinke bries van 5 beaufort, die later afnam en aan het einde van de oversteek weer opstak. Net als bij de Vuurschepenrace op de heenweg, werd het dankzij de windrichting- en sterkte een snelle wedstrijd. De belangrijkste meetpunten tijdens de race zijn North Ship Wash, Smith Knoll en de MSP-boei ter hoogte van IJmuiden.

Last modified: 4 september 2007
Sluiten