Nieuws

Van droom naar daad: een boot kopen en gáán?

Een gesprek tussen een student met zeildroom en een ervaringsdeskundige die het volbracht heeft.

09:00

Nils als dertienjarige op zijn eigen zeilboot.

Dolgraag wil je je grote droom volbrengen: een verre zeilreis maken! Alleen heb je vooralsnog een laag inkomen en geen idee hoe je – naast het hebben van een passie voor zeilen – kan beginnen. Van droom naar daad, maar hoe? Zeilen spreekt Nils Potma (26) over zijn zeilplan om IJsland te ronden en legt diens verhaal voor aan jachtexpert Olav Cox.

“IJsland rondzeilen, en daarvoor de Ronde van Sardinië varen,” antwoordt Nils over de telefoon wanneer ik hem naar zijn zeildroom vraag. Hij grinnikt. “Van wat ik heb gelezen is IJsland ronden een hele zware zeiltocht. Misschien dat het me daarom zo trekt,” zegt hij.

Steeds onhaalbaarder

Nils is 26, studeert in Amsterdam en zeilt al zijn hele leven. Met zijn goede vriend Bauke, ook 26, ontstond anderhalf jaar terug de droom om samen een boot te kopen. “Een zeewaardige, om verre reizen mee te maken,” aldus de meubelmaker in spé.

Dertien jaar geleden: Nils met zijn vader aan het klussen aan de zestienkwadraat.

De mannen gingen aan de slag. Op de Nederlandse binnenwateren had Nils veel zeilervaring op verschillende boten – als dertienjarige onderhield en bezeilde hij een houten zestienkwadraat – maar de zee is nog onbekend terrein. Bauke en Nils boekten een cursus Zeezeilen maar door de coronapandemie werd het afgelast. “En eigenlijk is de droom toen langzaam naar de achtergrond geëbd,” vertelt Nils, “en hoe meer ik er over nadenk, hoe onhaalbaarder het allemaal lijkt.”

De categorie ‘dromer’

Voor Olav Cox is dit geen nieuw verhaal. “Er was eens in Zeilen een onderzoek gedaan naar Vertrekkers. Van de honderd mensen met een zeildroom vertrekken er tien. En daarvan vervult maar één zijn oorspronkelijke plan,” zegt Olav, die als ervaringsdeskundige het boek Ritme van de Oceaan: jong gezin op zee schreef na drie jaar de wereld rondzeilen. Een groot deel komt volgens hem dus terecht in de categorie ‘dromer’.  “En dat is niet erg, maar als je niet vertrekt gebeurt het niet,” aldus Olav. 

Olav Cox. Beeld: (c) Olav Cox

Maar hoe te beginnen? “Eerst moet je erin geloven,” zegt Olav, “Je moet het wíllen. En dan een boot kopen, want anders kan je niet varen.” En daarvoor heb je uiteraard geld nodig. Met 20.000 euro heb je een begin en is er wel een boot te vinden die aan Nils zijn eisen kan voldoen, zegt Olav. Hij raadt Nils aan om geen al te aftandse boot te kopen. In het eerste jaar is het belangrijk om veel zeilplezier te maken en niet enkel bezig te zijn met achterstallig onderhoud. “Zorg dat je kan onderzoeken of je het leuk vindt. Dan weet je of je door wilt,” aldus Olav. Want je kunt weer terug: als het een goede boot is kun je hem altijd weer verkopen. 

Is het het waard?

Ook dat is iets waar Nils vraagtekens bij zet: wat je nu opgeeft om het waar te maken, is dat het waard? De voldoening moet opwegen tegen de tijd en energie die je in het project stopt. “Ik heb het idee dat mijn leven in het teken moet staan van die ene droom. Maar nu staat mijn leven in het teken van meerdere kleinere dromen,” zegt Nils, die aangeeft dat hij veel hobby’s heeft. Daarbij is geld een factor die afschrikt. “Mijn inkomen is nog te laag,” vermoedt Nils, “en ik zou andere dingen ervoor moeten laten. Die keuze durf ik nu niet goed te maken.”

De vuistregel is dat je per jaar vijf tot tien procent van de aanschafprijs van de boot kwijt bent aan onderhoud, liggeld, verzekering en andere zaken, legt de jachtexpert uit. Zelf bleef Olav als student leven toen hij op zijn 26ste zijn rond-de-wereldboot kocht. Vrienden kwamen aanzetten met dure auto’s en huizen maar hij zette al zijn spaarcenten opzij om die zeilreis te kunnen maken.

Net een relatie

“Een boot aanschaffen is alsof je een relatie met iemand aangaat. Je stopt er veel tijd en energie in, maar dat wíl je ook. Bij mijn eerste boot kon ik op vrijdagen niet wachten om er weer heel het weekend mee bezig te zijn,” vertelt Olav met een glimlach in zijn stem. Het plan van Nils om de Ronde van Sardinië te zeilen en later naar IJsland, ziet Olav als een meerjarenplan. Eerst maar eens een jaar de boot leren kennen, aldus Olav. In jaar 2 zou Nils naar Engeland kunnen varen en in jaar drie naar de Middellandse Zee. “En vanuit daar kijk je verder,” zegt Olav. 

Naast de praktische kwesties, zit er ook angst bij Nils. “Als ik in een storm terecht kom, weet ik echt niet wat ik moet doen,” vertelt hij. “Op zee ben je op jezelf aangewezen en heb je de kennis en ervaring nodig. Wat als je overboord slaat?” Olav beaamt dit: hij vergelijkt het met een astronaut, los van alles en iedereen.

Nils als kind in zijn zelfgebouwde trapeze.

Cursus Zeezeilen volgen?

Maar een cursus Zeezeilen neemt die angst niet weg, zegt Olav. “Gezien Nils’ beperkte budget zou ik aanraden om het geld van cursussen in de reis te steken en zoveel mogelijk mijlen op zijn eigen boot te maken,” aldus Olav.

Tot slot geeft hij de tip: maak het behapbaar voor jezelf. Begin niet met het grootste plan, maar hak het in stukjes. “Eerst de Markerwadden ronden. Dan Texel en Terschelling. Steeds iets verder: verken je grenzen en verleg ze,” adviseert Olav. Zeilen is steeds naar de volgende haven weten te komen. Als je het zo ziet, is het te doen, en in het verleden al meermaals gedaan.

Beeld: (c) Nils Potma & Olav Cox

Tags: Last modified: 17 januari 2022
Sluiten