Tijdens de America’s Cup gaat er veel over de zeilers in de boot maar op de kant staat bij alle teams een minstens zo belangrijk deel van de ploegen. Nederlander Stan Schouten is zo iemand. Hij is een van de vier zeilmakers bij Emirates Team New Zealand en vertelt hoe zijn werkzaamheden er uitzien en wat er bij de zeilen van een AC75 komt kijken.
Schouten begint met zeilen maken als bijbaantje op de middelbare school. “Gewoon omdat het me leuk leek.” Via Hagoort Sails komt hij in contact met Doyle Sails en komt hij als enige niet Nieuw-Zeelander bij de zeilmakers van het team terecht.
Zeilen
“De krachten die op de zeilen van Taihoro komen te staan komen eigenlijk alleen bij superjachten voor” zegt Schouten. Op het dubbele grootzeil staat tot wel twaalf ton spanning, per stuk, op de grootschoot. “Ze moeten heel flexibel zijn om in alle mogelijke vormen te kunnen trekken, maar tegelijkertijd ook extreme krachten aankunnen.” Hij denkt dat de controle die ze hebben over de vorm van de zeilen nog nooit eerder is gezien.
Dat zit in de richting van de vezels en het designaspect. De zeilen bestaan voor het grootste deel uit carbon tapes en een samenstelling van vezels die geheim moet blijven. “Er is iemand fulltime mee bezig om die te kiezen.” Bij de gelijmde versterkingen en controlesystemen komen er naast de vier zeilmakers nog drie botenbouwers aan te pas.
Sets
Volgens de regels mogen ze zes grootzeilen en vijftien fokken hebben. Het laatste grootzeil moet nog gemaakt worden, dat duurt ongeveer een week. Een fok maken duurt iets korter, drie dagen. De grootzeilen hebben ze in drie verschillende groottes, met van elke een gloednieuwe op voorraad. Van de fokken zijn er meer verschillende. Daarvan zijn er zes. “We hebben wat meer lichtweerfokken omdat daar een grotere kans op is in de finale.” De sets die ze gaan gebruiken in de finales zijn slechts een uur gebruikt om te testen of alles goed is. Sindsdien liggen ze klaar in de zak.
Werkzaamheden
“Er is geen normale dag” lacht hij aan de telefoon na de vraag hoe een normale werkdag er uitziet. Na een training moeten ze alle zeilen die zijn gebruikt controleren. Daar zijn ze minstens twee uur mee bezig. “Ze moeten weer als nieuw in de zak. Er zijn altijd wel dingen die aangepast moeten worden.” Voor en tijdens een training moeten ze zorgen dat de juiste zeilen mee het water opgaan. Tegelijkertijd werken ze aan de nieuwe zeilen. “Mijn laatste vrije dag kan ik me niet herinneren.”
Lees ook: Update America’s Cup: finales Louis Vuitton Cup en start jeugd
Last modified: 30 september 2024