Orka’s vielen vorige week een Belgisch zeiljacht aan voor de kust van Bretagne – 800 mijl noordelijker dan de Straat van Gibraltar, die berucht is om de orka-incidenten. Een orka “knabbelde aan het roer”, vertellen opvarenden John en Chris in een video van het Eindhovens Dagblad. Het jacht raakt stuurloos en moet door de kustwacht naar de wal gesleept worden. De zeilers zelf komen met de schrik vrij.
Stuurloos
Chris en John zeilen op 16 juli 40 mijl ten zuidoosten van Brest, als de stuurautomaat van hun 12 meter lange zeiljacht ineens uitvalt, meldt het ED. Althans – dat denkt Chris. John ziet eenmaal aan dek de daadwerkelijke oorzaak van het stuurprobleem, twee orka’s, zwemmen. Verderop drijft een stuk roer. Hoewel ze geen orka’s verwachten in het gebied waar ze zeilden, had het stel wel van tevoren een orka-tactiek besproken; zeilen laten zakken en achteruit varen. Dat werkt: de orka’s zwemmen weg. Maar het jacht is wel stuurloos en het stel doet een oproep aan de lokale kustwacht. Die weet de boot veilig terug te slepen naar de haven van Guilvenic.
Orka-aanval bij Bretagne?
Incidenten met orka’s komen de laatste jaren vaker voor, maar vooral rond de Straat van Gibraltar. Bij Bretagne houden de meeste zeilers dan ook normaalgesproken geen rekening met de inmiddels beruchte beesten. Dit incident laat echter zien dat een orka-noodplan ook een stuk noordelijker dan Gibraltar niet overbodig is. Eerder meldden ook een aantal zeilers orka-incidenten voor de kust van Frankrijk via de website van de Cruising Association. Volgens een recent rapport vallen orka’s boten niet bewust aan, maar zijn ze aan het spelen.
Omslagfoto: digicla/CC BY-sa 2.0
Last modified: 25 juli 2024
Laten alle zeilers die op zee zeilen een roeidol op de spiegel aanbrengen en aan de zee-reling een lange roeispaan met ‘n groot blad.
Dan kunnen op eigenkracht een haven bereiken.
Leuk bedacht echter… Dit lukt met een klein bootje, maar met een 12m jacht? Waar wil je die lange roeispanen laten? En denk je die krachten de baas te kunnen. Eerder een nood roer met inrichting die je kan plaatsen als het nodig is. Erg moeilijk bij een negatieve spiegel. Ik heb een orca attack overleefd en doe geregeld deliveries.
Roeiriem met wrikdol werkt zeker. Een noodroer kunnen maken op zee lijkt mij een goed gebruik…
Hallo
Bij voldoende interesse dan heb ik een lange roeispaan voor u
Heb het eens geprobeerd niet harder dan 0,7 mijl dus dan ben je er snel.
Wim. Rijnsdorp
Sturen met een roeiriem of een spinnakerboom met of zonder plankje werkt alleen bij zeer weinig wind en vlak water. Als het iets harder waait of als er golven zijn, dan is een boot, vooral op ruimere rakken, niet op koers te houden. Eerst testen onder diverse omstandigheden en daarna uitspraken doen. Alleen een daarvoor bestemd en bevestigd roer kan als noodroer fungeren.
Laat de Noren en Japanners jagen op die beesten . Die weten wel hoe ze die beesten uit het water moeten knallen.
Nogal trollerige idee
Volgens mij is het water hun domijn, dusss lekker met de voetjes op de wal blijven waar we thuis horen.
Het stroomt bizar hard in Bretagne, ik vraag me af of je je boot met een roeispaan van de rotsen kan houden, bij tegenstroom de haven in lukt zeker niet en bij meestroom is het moeilijk om niet tegen de rotsen te stranden. Ik zou daar zeker de reddingsbrigade oproepen
Als oud-stuurman heb ik zelf ervaren dat sturen van een grote boot, zelfs in golven, met een stuurriem heel goed gaat, mits de stuurriem lang genoeg is. Daartoe werden de oude roeireddingboten speciaal met een stuurriem uitgerust in plaats van een roer.
Voor mijn eigen zeilboot (31 voet, 7,5 ton) heb ik een plank gemaakt die ik op de spinakerboom kan zetten als noodstuur.
Beste Rob,
Wat is een grote boot?
Nou, 7,5 ton is een aardige boot. Deze man heeft een punt, dat moet kunnen als je een beetje handig bent.
De gemiddelde boot die daar langs vaart is echt wel wat groter en zwaarder. Vaar je een boot van een meter of 14 en een ton of 16 nog steeds met die hulpmiddelen? De wind en die golven daar ontstaan zijn echt wel heftig. De kustwacht komt in die regio alleen de mensen oppikken, met geluk geven ze je een sleepje (als je niet te lek bent). Het gaat er daar echt anders aan toe dan in de Nederlandse wateren. De locals daar varen allemaal met vuurwerk (maken ze natuurlijk niet openbaar).
En hoe voorkom je dat het roer van een Hydrovane ook door de Orka wordt beschadigd?
Monteer een Hydrovane windvaan, gebruikt geen stroom en je hebt altijd een noodroer
Een aantal oude flares bij de hand houden?
Ik meen dat het onderwerp Orka aanvallen is en niet of een boot met een roeiriem te sturen is. Wel een interessant onderwerp voor een ander draadje.
Maar over de orka’s dan. Het moet mogelijk zijn deze “speelse” orka’s af te leren te “spelen” met schepen. Zelf denk ik aan elektrische schoklen zoals bij haaien. Of geur of knallen. Orka’s zijn intelligent en zullen de boodschap begrijpen en doorgeven aan elkaar dat spelen met zo’n drijvend ding vervelend uitpakt.
Het overkwam ons met een 47 ft catamaran van 19 ton 6 Nm ten noorden van Cascais, Portugal. Beide roeren beschadigd, stuurinrichting ontzet. Gelukkig konden we met behulp van de 2 motoren manoeuvreren en Cascais bereiken. Kustwacht en Policia Maritima reageerden niet op VHF16. Het gebeurt te snel om uitgebreid te reageren. Wij hadden een jerrycan diesel klaar staan en spoelden 3 liter overboord. Daarna verdwenen de 3 orcas en vielen na 15 min een ander NL jacht aan.
Het is echt niet zo dat deze groep orka’s allen aktief is bij de Straat van Gibraltar. Alle interacties met boten worden voor zover mogelijk geregistreerd en bijgehouden, en sinds de start vinden deze plaats van Bretagne tot aan Gibraltar.
Alle interacties zijn overigens te vinden op https://www.orcaiberica.org/interacciones-registradas
Los van dat het gevaarlijk is gaat het bij Orka’s niet om aanvallen. Bij aanvallen loopt het echt anders af vermoed ik.
De vikingen maakten al gebruik van de hier eerder voorgestelde roer-oplossingen.
Achteruit varen vind ik een hele goede oplossing. Ik weet niet of dit altijd werkt. Denken in intelligente en vreedzame oplossingen zou de sleutel tot succes moeten zijn.