Ingenieur Hans van Stralen van het ingenieursbedrijf Royal Haskoning DHV ontwierp een nieuw soort sluisdeur dat volgens zijn berekeningen het Rijk 50 miljoen kan besparen op het geplande onderhoud en de vernieuwing van de 52 sluizen tot aan 2040. Het idee is genomineerd voor de Vernufteling. Dit is een jaarlijkse prijs uitgereikt door het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI) voor het meest innovatieve technisch idee met economische waarde, dat technologisch geavanceerd is en bovendien maatschappelijke waarde heeft.
Boogconstructie
In Nederland kennen we een paar typen sluisdeur. Bij de ene constructie draaien twee schotten scharnierend vanaf de kademuur naar elkaar toe en vormen een punt naar het hogere waterniveau toe. De andere bestaat uit een roldeur die vanuit de wal naar de overkant schuiven. Bij nog een andere constructie schuiven de deuren tot boven de scheepvaart. De constructies voldoen, maar volgens van Stralen kan het beter. Hij ging uit van de ideale boogvorm voor gelijkmatige krachtenverdeling, maar dit bleek praktisch onuitvoerbaar. Daarop kwam hij met een oplossing van vier scharnierende delen die samen de vorm van een boog benaderen. Niet alleen wordt de druk op de sluisdeur hierdoor gelijkmatiger verdeeld waardoor er met minder materiaal gebouwd kan worden, er blijft ook meer ruimte over in de kolk. Zo wordt sluiscapaciteit vergroot. Bovendien wordt het gebruik van hardhout -dat minder krachten kan hebben dan staal – ook bij grotere sluizen weer aantrekkelijk, omdat de krachten beter verdeeld worden. Een groot voordeel hiervan is dat hout minder onderhoudsgevoelig is dan staal, dat elke vijftien jaar geconserveerd moet worden.
Stemmen
De stemprocedure van de Vernufteling is opengesteld voor een ieder die daar interesse in heeft. HIER bekijkt u de alle ingezonden ideeën, waaronder een zeilend vrachschip – Greenheart – en HIER kunt u uw stem uitbrengen.