Een journalistieke droombaan, maar wel een van de zwaarste in het vak. Op 11 januari 2012 is de Volvo Ocean Race gestart met de wervingsprocedure van multimediale verslaggevers aan boord. De videoadvertentie richtte zich tot ervaren multimediale verhaalvertellers. Die tevens beschikken over stabiele handen en stalen zenuwen om tijdens de negen maanden durende race rond de wereld vanaf de oceanen video, audio, tekst en foto’s te produceren.
Respons
De respons op de videoadvertentie is enorm. De organisatie heeft in minder dan tien weken 1500 sollicitaties vanuit de hele wereld ontvangen. Voor elk Volvo Ocean Race-team wordt een geschikte kandidaat gezocht. Op zoek naar de perfecte Onboard Reporter, zijn de organisatoren druk bezig met een selectie van de ingestuurde mails.
De interesse is afkomstig uit veel verschillende landen. Spanje is de koploper voor wat betreft het aantal aanmeldingen. Verder is er veel interesse vanuit de landen op de route van de Volvo Ocean Race van 2014 – 2015. Ook gegadigden van andere zeilnaties die nauw verbonden zijn met de Volvo Ocean Race, zoals Nederland en het Verenigd Koninkrijk meldden zich.
Zware klus
Volvo Ocean Race CEO Knut Frostad noemt de Onboard Reporters de oorlogscorrespondenten van de race. ‘Het is bedoeld om het verhaal, de opwinding en actie aan het publiek te brengen. Het is echt een ontzettend zware job, misschien wel de zwaarste in de journalistiek. Om dan de enorme interesse te zien, is erg bemoedigend’. De kandidaten behoren te beschikken over professionele achtergronden in het werken met camera’s, verslaggeving, sport en nieuwsjournalistiek.
Het is de derde achtereenvolgende Volvo Ocean Race met Onboard Reporters. Deze keer worden de kandidaten goedgekeurd door de organisatie van de Volvo Ocean Race. Dit om ervoor te zorgen dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van de verbeterde mediamogelijkheden van de One Design Volvo Ocean 65.
Voor de sollicitatieprocedure is geen officiële deadline , dus aanmelden is nog steeds mogelijk.
Last modified: 22 maart 2013