De reddingsboten van de KNRM moeten onder alle weersomstandigheden inzetbaar zijn. De reddingsmaatschappij heeft haar nieuwste reddingsboot van het type NH 1816 succesvol getest bij Damen Shipyards Group. Eén van de belangrijkste proeven voor de reddingboot werd doorstaan, de kapseisproef.
Zelfrichtend
Zeewaardigheid en stabiliteit van het schip zijn voor de veiligheid erg belangrijk. De nieuwe boot is zelfrichtend, de kapseisproef moest echter eerst nog aantonen of de boot daadwerkelijk zelfrichtend is. De KNRM heeft twee verschillende testen gedaan. Bij beide testen richtte de boot zichzelf na een aantal seconden weer rechtop. De reddingsboot van 18 meter combineert de technische, ergonomische en operationele wensen van de KNRM in het ontwerp.
‘De zelfrichtende capaciteit van de reddingboot ontstaat door het lage zwaartepunt van het schip en de luchtbel in het stuurhuis, die bij kapseizen zorgen voor het snel richten als een duikelaar. De motoren en de apparatuur aan boord zijn zo uitgevoerd, dat ze na kapseizen gewoon blijven functioneren.’ Aldus de KNRM. De komst van gemotoriseerde, zelfrichtende reddingboten versterkt de veiligheid van de redders aanzienlijk.
Inzet van de nieuwe boot
De nieuwe NH 1816 gaat de KNRM inzetten vanuit IJmuiden. Op de boot komt een vaste schipper met gelegenheidsbemanning. De redders gaan langs de gehele Nederlandse kust proefvaarten maken met het nieuwe schip. De reddingsboot is bedoeld ter vervanging van de huidige Arie Visser-klasse. In de komende twintig jaar maken de oudere boten plaats voor de nieuwe generatie reddingsboten.
Fotografie: KNRM
Last modified: 31 oktober 2013